Command Palette

Search for a command to run...

Sag om overtrædelse af Udlændingeloven ved arbejde uden arbejdstilladelse

Sagstype

Bødesag

Status

Appelleret

Dato

29. juni 2021

Sted

Retten i Nykøbing Falster

Sagsemner

UdlændingeSøfart

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

Part: Anklagemyndigheden: Anklagemyndigheden

Denne sag omhandler en anke af en dom fra Retten i Nykøbing F. af 29. juni 2021. Sagen vedrører en tiltale for overtrædelse af Udlændingeloven § 59, stk. 3, jf. Udlændingeloven § 13, stk. 1, for at have udført arbejde i Danmark uden fornøden tilladelse.

Vidneforklaring fra SIRI

Under hovedforhandlingen afgav Vidne 1, en kontorchef fra SIRI (Styrelsen for International Rekruttering og Integration), forklaring. Vidnet er ansat i kontoret for Landbrug og Erhverv, som behandler ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelser, herunder på søfartsområdet. SIRI afgiver også vejledende udtalelser til virksomheder og anklagemyndigheden ved tvivl om fritagelsesbestemmelser i Udlændingeloven og Udlændingebekendtgørelsen.

Krav om Arbejdstilladelse

Vidne 1 bekræftede, at SIRI's udtalelse konkluderede, at der kræves arbejdstilladelse i den konkrete sag. Hjemlen hertil findes i Udlændingeloven § 13 og Udlændingebekendtgørelsen § 23. Ifølge Udlændingeloven kræver alt arbejde i Danmark en arbejdstilladelse, medmindre man er specifikt fritaget i henhold til loven eller bekendtgørelsen. Eksempler på fritagelser inkluderer personer med varigt ophold, familiesammenførte, eller visse visumfrie personer, der kan opholde sig i op til 90 dage og udføre arbejde.

Udenlandske Skibe og Dansk Søterritorium

Vidnet forklarede, at Udlændingeloven § 13 ikke direkte nævner udenlandske skibe. Udgangspunktet er derfor, at der kræves arbejdstilladelse. Selvom Udlændingeloven § 13, stk. 2 fritager udenlandske skibe i international trafik fra krav om arbejdstilladelse, var de pågældende skibe i denne sag hele tiden i dansk søterritorium. Derfor var hjemlen for kravet om arbejdstilladelse Udlændingeloven § 13, stk. 1.

Praksis og Erhvervsordninger

Vidnet oplyste endvidere, at der findes betingelser for de enkelte erhvervsordninger, som ikke direkte fremgår af Udlændingeloven, men er fastlagt i praksis. Disse regler er blevet klarere over tid, og SIRI har nu hjemmel i Udlændingeloven til at give formodningsafslag, en praksis de har fulgt i mange år. En ansøgning er altid påkrævet.

Vidnet henviste også til et notat fra juni 2005 om rækkevidden af Udlændingebekendtgørelse § 24, stk. 1, nr. 4, og en udtalelse til Fyns Politi, som kunne have generel betydning for SIRI's grundlag. SIRI var en del af Udlændingestyrelsen indtil 2011.

Sagen blev afsluttet efter afhøring af Vidne 1, en kontorchef fra SIRI. Dokumentet indeholder ikke en ny afgørelse i ankesagen, men konstaterer, at retsmødet er hævet.

Lignende afgørelser