Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om beregningsgrundlag for tabt arbejdsfortjeneste ved beskeden tilknytning til arbejdsmarkedet

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Serviceloven

Emner

Tilknytning til arbejdsmarkedet, Kontanthjælp, Hjemmehjælperløn, Beregningsgrundlag, Handicappet barn, Tabt arbejdsfortjeneste

Lovreferencer:

En ung borger søgte om tabt arbejdsfortjeneste for at passe sit barn med en kronisk sygdom. Borgeren havde i 2006 afsluttet en 1-årig HG-uddannelse, men havde kun haft en beskeden og sporadisk tilknytning til arbejdsmarkedet med korte ansættelser og længere perioder på kontanthjælp.

Kommunen og Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen X afslog at beregne den tabte arbejdsfortjeneste ud fra en hjemmehjælperløn. De vurderede, at borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet var for sporadisk, og at en sådan beregning ville medføre en overkompensation. De henviste til Ankestyrelsens principafgørelse SM O-44-99.

Borgeren klagede og anførte, at det var urimeligt at sammenligne vedkommende med en person, der havde været ude af arbejdsmarkedet i 11 år. Borgeren mente, at dennes alder (ca. 20 år ved fødslen) og uddannelse berettigede til kompensation som lønmodtager, da borgeren ville have kunnet varetage et fuldtidsarbejde, hvis barnet havde været rask.

Ankestyrelsen stadfæstede Det Sociale Nævns afgørelse. Borgeren er berettiget til tabt arbejdsfortjeneste beregnet på baggrund af niveauet for kontanthjælpsydelse.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen lagde vægt på, at kompensation for tabt arbejdsfortjeneste som udgangspunkt skal beregnes ud fra den seneste lønindtægt, ansøgeren har haft, jf. Serviceloven § 42. I dette tilfælde fandt Ankestyrelsen, at borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet havde været for beskeden.

  • Borgeren havde afsluttet en 1-årig HG-uddannelse i 2006, men havde ikke anvendt den i tiden før eller efter barnets fødsel i maj 2008.
  • Borgeren havde kun haft sporadisk beskæftigelse (f.eks. 62 timers rengøring i oktober 2006 og 31 timers tjenerarbejde i oktober 2007).
  • Borgeren havde modtaget kontanthjælp i flere perioder fra september 2006 og frem.

Ankestyrelsen vurderede, at en beregning baseret på en hjemmehjælperløn ville indebære en overkompensation, da det ville dække mere end borgerens faktiske tabte indtægter forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Dette er i overensstemmelse med tidligere principafgørelser, herunder SM O-44-99, som fastslår, at beregningen skal ske på baggrund af kontanthjælp/aktiveringsydelse, hvis ansøgeren har en sporadisk tilknytning til arbejdsmarkedet og ingen uddannelse. Borgerens HG-uddannelse ændrede ikke denne vurdering.

Lignende afgørelser