Beregning af tabt arbejdsfortjeneste - omfang af enkeltdage til kontrol og behandling
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven
Emner
Hospitalskontrol, Tabt arbejdsfortjeneste, Lægebehandling
Lovreferencer:
En familie modtog tabt arbejdsfortjeneste efter Serviceloven § 42 på grund af deres søns diabetes. Kommunen meddelte, at der fremover først ville blive udbetalt tabt arbejdsfortjeneste fra det fjerde kontrolbesøg årligt, med henvisning til Principafgørelse C-8-08. Familien klagede over denne begrænsning. Nævnet ændrede kommunens afgørelse og fastslog, at der ikke var hjemmel til at begrænse udmålingen af tabt arbejdsfortjeneste på denne måde. Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen, idet de anførte, at en fuld dækning fra første kontrolbesøg ville medføre en overkompensation, da alle forældre kan forvente et vist fravær på grund af børns sygdom.
Ankestyrelsen fastslog, at ved beregning af tabt arbejdsfortjeneste skal alle kontroller og behandlinger, der iværksættes på grund af en kronisk eller langvarig lidelse, indgå. Dette betyder, at kommunen ikke kan foretage fradrag for de første 3 kontroller eller ambulante behandlinger. Der er ikke i loven adgang til at foretage et sådant fradrag, når familien i øvrigt er berettiget til ydelsen efter Serviceloven § 42.
Lignende afgørelser