Command Palette

Search for a command to run...

Hjemsvisning i sag om krydsoverensstemmelse for 2017 i Kolding Kommune

Dato

14. december 2017

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Landbrugsstøtte

Højdepunkt

Afgørelse om hjemsvisning i sag om krydsoverensstemmelse for 2017, i Kolding Kommune

Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 14. juli 2017 vedrørende krydsoverensstemmelse for 2017, som resulterede i en potentiel nedsættelse af landbrugsstøtten. Klagen blev indbragt for Miljø- og Fødevareklagenævnet af landbrugeren den 27. juli 2017. Landbrugsstyrelsens afgørelse var baseret på et kontrolbesøg den 25. april 2017, hvor der blev fundet overtrædelser af flere krydsoverensstemmelseskrav.

Kontrolbesøg og konstaterede overtrædelser

Ved kontrolbesøget blev der konstateret overtrædelser af følgende krydsoverensstemmelseskrav:

  • Krav 2.14 – Veterinære lægemidler (2.14.d1): Manglende overholdelse af dyrlægens anvisninger ved brug af receptpligtige lægemidler.
  • Krav 2.24 – Journaler til dyr og fødevarer (2.24.d1): Utilstrækkelig journalføring af veterinærlægemidler og behandlinger, herunder datoer, antal dyr, lægemiddel, dosering og indgivelsesmåde.
  • Krav 3.2 – Alle landbrugsdyr, tilsyn med dyr og passende behandling af syge dyr (3.2.d3): Manglende omgående passende behandling af syge eller tilskadekomne dyr.
  • Krav 3.37 – Svin, beskæftigelsesmaterialer (3.37.d1): En advarsel blev givet for manglende permanent adgang til tilstrækkeligt beskæftigelsesmateriale for svin.

Landbrugsstyrelsen fastsatte en nedsættelsesprocent på 5 % af landbrugsstøtten, hvis klager valgte at søge støtte i 2017.

Klagerens anbringender

Klageren anførte i sin klage, at:

  • For krav 2.14 var alle behandlinger varende 3 dage, og dyrlægens anvisninger var overholdt. Desuden var registreringsmetoden tidligere godkendt af en kontrollant.
  • For krav 2.24 fandtes der ingen optegnelse over anvendelse af Vetmulin, men klager kunne dokumentere dato og dosis flere år tilbage via SPF følgesedler.
  • For krav 3.2 blev en gris uretmæssigt aflivet, og klager ønskede forholdet slettet fra kontrolrapporten samt en erstatning på 1.000 kr.

Landbrugsstyrelsen fastholdt i sine bemærkninger af 9. august 2017 vurderingen af overtrædelserne af krav 2.14, 2.24 og 3.2. Sagen blev behandlet i henhold til Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1 og Lov om Landdistriktsfonden § 11 a, stk. 1.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse om at ophæve Landbrugsstyrelsens afgørelse af 14. juli 2017 og hjemvise sagen til fornyet behandling. Nævnet begrænsede sin prøvelse til de væsentligste forhold, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2, og fokuserede på forvaltningslovens krav om begrundelse.

Manglende begrundelse for støttenedsættelse

Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse ikke opfyldte forvaltningslovens krav til begrundelse. Selvom afgørelsen oplyste om de overtrådte krydsoverensstemmelseskrav (2.14, 2.24, 3.2 og 3.37) og de tildelte karakterer for alvor, omfang og varighed, fremgik det ikke, hvordan den samlede nedsættelsesprocent på 5 % var beregnet. Beregningen var udelukkende angivet i et bilag og var ikke formidlet på en måde, der var forståelig for klageren. Dette er i strid med Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 2, som kræver, at en skriftlig afgørelse skal begrundes, hvis klageren ikke får fuldt medhold, og at begrundelsen skal indeholde en forklaring på afgørelsens indhold samt en redegørelse for de faktiske omstændigheder af væsentlig betydning.

Yderligere bemærkninger til fornyet behandling

Miljø- og Fødevareklagenævnet har ikke taget stilling til sagens øvrige klagepunkter, men har anført følgende forhold, som Landbrugsstyrelsen skal tage i betragtning ved den fornyede behandling:

  • Manglende angivelse af korrekt hjemmel for afgørelsen.
  • Manglende angivelse af hovedhensynene bag skønnet ved fastsættelsen af de enkelte karakterer.
  • Misvisende vejledning.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser