Afvisning af klage over afslag på grundbetaling og grøn støtte grundet overskredet klagefrist
Dato
24. november 2017
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Afgørelse i sag om afslag på ansøgning om grundbetaling og grøn støtte Miljø-
En virksomhed ansøgte om grundbetaling og grøn støtte, men fik afslag fra Landbrugsstyrelsen den 18. april 2017. Afslaget skyldtes, at virksomheden ikke havde opnået den nødvendige tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen til dyrkning af hamp, hvilket medførte, at det samlede anmeldte areal var under minimumskravet på 2,00 ha for at modtage støtte.
Landbrugsstyrelsens afgørelse blev sendt via Tast Selv samme dag, den 18. april 2017, og indeholdt en klagevejledning, der oplyste om en klagefrist på 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen.
Virksomheden påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 28. juni 2017. Klagerens primære anke var, at Landbrugsstyrelsen ikke havde videresendt oplysninger om hampdyrkning til Lægemiddelstyrelsen, og klager forventede, at dette ville blive udbedret, så tilladelsen kunne opnås.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen fra virksomheden, da klagefristen var overskredet.
Klagefristens overholdelse
Det fremgår af Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1, at klager til nævnet skal indbringes inden 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Denne frist er også fastsat i Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1, da der ikke er fastsat specifikke klagefrister i sektorlovgivningen for afgørelser truffet i medfør af denne lov.
Landbrugsstyrelsens afgørelse blev sendt via Tast Selv den 18. april 2017, og nævnet lagde til grund, at afgørelsen blev modtaget samme dag. Klagefristen udløb derfor den 16. maj 2017. Klagen blev imidlertid først modtaget den 28. juni 2017, hvilket var for sent.
Vurdering af særlige omstændigheder
Nævnet vurderede, om der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en realitetsbehandling af den for sent indgivne klage, jf. forvaltningsretlig praksis om oprejsningsbevilling. Ved denne vurdering tages der hensyn til klagefristens længde, fristoverskridelsens længde, eventuelle undskyldelige grunde og afgørelsens betydning for klageren. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt dog ikke, at der i denne sag forelå sådanne særlige omstændigheder, der berettigede en fravigelse af hovedreglen om afvisning af for sent indgivne klager.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser