Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende dokumentation af egenkontrol
Dato
6. juni 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om egenkontrol i Københavns Kommune Miljø-
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra en virksomhed over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 23. maj 2017. Indskærpelsen vedrørte manglende dokumentation for egenkontrollens gennemførelse og resultater, specifikt temperaturmålinger ved opvarmning og nedkøling.
Fødevarestyrelsens kontrolbesøg
Ved et kontrolbesøg den 23. maj 2017 konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden ikke havde dokumenteret temperaturmålinger ved opvarmning i februar, marts og maj 2017. Desuden var temperaturmåling ved nedkøling kun dokumenteret den 19. april 2017. Virksomheden bemærkede under besøget, at de var pressede, men ville få styr på det. Fødevarestyrelsen udstedte en mundtlig indskærpelse, som også fremgik af kontrolrapporten, og som medførte opfølgende, gebyrbelagt kontrol.
Virksomhedens klage
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 24. maj 2017 med følgende hovedpunkter:
- Indskærpelsen var uberettiget, da opvarmningstemperaturer blev målt dagligt, men skemaerne var i budcyklen under besøget.
- Nedkølingstemperaturer blev kun målt, når der var rester, der skulle gemmes.
- Fødevarestyrelsen ankom på et travlt tidspunkt og var kun til stede i 5 minutter, hvilket forhindrede fremlæggelse af dokumentation.
Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen
Fødevarestyrelsen fastholdt indskærpelsen og præciserede, at den var givet i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 2, litra g, og stk. 4, litra a. Styrelsen bemærkede, at kontrolbesøget varede cirka 40 minutter, og at den tilsynsførende havde spurgt en medarbejder om den manglende dokumentation, hvortil medarbejderen svarede, at travlhed var årsagen. Fødevarestyrelsen understregede, at det er virksomhedslederens ansvar at sikre, at dokumentation er tilgængelig under kontrolbesøg, og at travlhed ikke er en undskyldende omstændighed. De fremsendte skemaer efter kontrolbesøget blev ikke tillagt betydning, da dokumentationen ikke var tilgængelig på stedet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 23. maj 2017 om, at virksomheden skal dokumentere egenkontrollens gennemførelse og resultater. Afgørelsen blev truffet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 2, litra g, jf. Fødevarelovens § 58 a, stk. 1.
Nævnets begrundelse
Nævnet vurderede, at virksomheden ikke havde dokumenteret egenkontrollens gennemførelse og resultater tilstrækkeligt. Denne vurdering baserede sig på Fødevarestyrelsens detaljerede beskrivelse af de faktiske forhold under kontrolbesøget. Nævnet lagde vægt på, at en medarbejder havde forklaret den manglende dokumentation med travlhed, og at virksomheden ikke havde fremlagt oplysninger, der kunne betvivle Fødevarestyrelsens vurdering af den mangelfulde dokumentation for temperaturmålinger ved opvarmning og nedkøling. Det er et krav, at ledere af fødevarevirksomheder indfører, iværksætter og følger procedurer baseret på HACCP-principperne, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 1. Endvidere skal virksomheder udfærdige dokumenter og føre registre for at dokumentere effektiv anvendelse af foranstaltningerne, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 2, litra g. Virksomheder skal også forelægge den kompetente myndighed bevis for overholdelse, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 4, litra a. Nævnet bemærkede, at indskærpelsens ordlyd alene gengiver indholdet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 2, litra g, og hjemlen blev derfor ændret til denne bestemmelse. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser