Klage over afslag på tilskud til forarbejdning af fiskevarer og akvakulturprodukter grundet overskredet klagefrist
Dato
25. oktober 2017
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Projektstøtte
Højdepunkt
Afgørelse i sag om tilsagn om tilskud efter ordningen ”Forarbejdning af fiskevarer
Sagen omhandler en klage fra en virksomhed over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 31. august 2016 vedrørende tilsagn om tilskud under ordningen ”Forarbejdning af fiskevarer og akvakulturprodukter i små og mellemstore virksomheder”. Virksomheden havde ansøgt om tilskud til projektet ”Indretning af tidligere mejeri til effektiv fiskefabrik”.
Landbrugsstyrelsen godkendte projektet, men ændrede det indsendte budget. Specifikt blev posten ”Webshop” fjernet fra budgettet med den begrundelse, at der ikke gives tilskud til investeringer vedrørende detailhandel. Virksomheden, der udelukkende opererer som producent- og engroshandelsfirma, var uenig i denne vurdering og mente, at webshoppen var en integreret del af deres produktions- og engrosvirksomhed.
Klageforløb
Virksomheden påklagede Landbrugsstyrelsens afgørelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 4. oktober 2016. Landbrugsstyrelsen havde sendt afgørelsen med e-mail den 31. august 2016 og inkluderet en klagevejledning, der informerede om en klagefrist på 4 uger fra modtagelsen af afgørelsesbrevet. Klagen blev modtaget af Landbrugsstyrelsen den 4. oktober 2016 og efterfølgende oversendt til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 27. marts 2017.
Miljø- og Fødevareklagenævnet skulle vurdere, om klagen var rettidig i henhold til Bekendtgørelse om NaturErhvervstyrelsens opgaver og beføjelser § 14, stk. 2, som fastsætter en klagefrist på 4 uger for afgørelser truffet af NaturErhvervstyrelsen (nu Landbrugsstyrelsen). Klagen skulle indgives skriftligt gennem styrelsen. Desuden skulle nævnet forholde sig til Lov om Hav- og Fiskerifonden § 11 a, stk. 1, der regulerer myndighedens videresendelse af klager til klageinstansen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen fra virksomheden, da klagefristen var overskredet.
Klagefristens overholdelse
Landbrugsstyrelsens afgørelse blev sendt til virksomheden via e-mail den 31. august 2016. Nævnet lagde til grund, at afgørelsen var kommet frem senest samme dag. Ifølge Bekendtgørelse om NaturErhvervstyrelsens opgaver og beføjelser § 14, stk. 2 er klagefristen 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen. Dette betød, at klagen skulle være modtaget senest den 28. september 2016 for at være rettidig. Virksomhedens klage blev imidlertid først modtaget den 4. oktober 2016, hvilket var efter fristens udløb.
Vurdering af oprejsningsbevilling
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at for sent indgivne klager som udgangspunkt skal afvises. Selvom forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde åbner mulighed for at realitetsbehandle en for sent indgivet klage (oprejsningsbevilling), fandt nævnet ikke, at der i denne sag forelå sådanne særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af hovedreglen. Der blev lagt vægt på klagefristens længde, fristoverskridelsens længde, og om der forelå undskyldelige grunde.
Endelig afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser