Command Palette

Search for a command to run...

En landbruger klagede over Landbrugsstyrelsens afgørelse om afslag på grundbetaling for 2015 og inddragelse af hans betalingsrettigheder. Afslaget var begrundet i, at styrelsen ikke havde modtaget landbrugerens Fællesskema for 2015.

Klagerens anbringender

Klageren anførte, at han havde udfyldt og indsendt Fællesskemaet rettidigt, men ikke havde været opmærksom på, at han ikke modtog en kvittering. Han hævdede desuden ikke at have modtaget et påmindelsesbrev fra Landbrugsstyrelsen og mente, at inddragelsen af betalingsrettigheder udgjorde en form for dobbeltstraf.

Landbrugsstyrelsens afgørelse

Landbrugsstyrelsen fastholdt sin afgørelse med henvisning til, at det er ansøgerens eget ansvar at sikre, at ansøgningen indsendes korrekt og rettidigt, jf. Bekendtgørelse om markblok og elektronisk Fællesskema § 6, stk. 1 og § 10, stk. 1 og 2. Styrelsen oplyste, at deres IT-afdeling ikke kunne finde dokumentation for, at skemaet var indsendt. Inddragelsen af betalingsrettighederne skete i henhold til EU-regler, da de ikke var blevet udnyttet i 2015, og der var ikke grundlag for at dispensere på baggrund af force majeure.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om afslag på grundbetaling og inddragelse af betalingsrettigheder, men med en ændring i den juridiske hjemmel.

Korrektion af hjemmel

Nævnet konstaterede, at Landbrugsstyrelsen fejlagtigt havde henvist til artikel 33, stk. 1, i forordning (EU) nr. 1307/2013, som omhandler anmeldelse af støtteberettigede hektar. Nævnet ændrede hjemlen til den korrekte bestemmelse, Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 15, som fastsætter kravet om årlig indsendelse af Fællesskema. Nævnet vurderede dog, at denne fejl ikke var afgørende for sagens resultat.

Ansvar for indsendelse og konsekvenser

Nævnet fastholdt, at ansvaret for at sikre, at ansøgningen er modtaget af styrelsen, påhviler ansøgeren. Da Fællesskemaet for 2015 ikke var indsendt, var klageren ikke berettiget til støtte.

Vurdering af dobbeltstraf

Nævnet afviste, at der var tale om dobbeltstraf. Afslaget på støtte og inddragelsen af betalingsrettigheder er to separate administrative konsekvenser, der følger af forskellige regler. Da klageren ikke havde aktiveret sine betalingsrettigheder i 2015, skulle de inddrages i henhold til artikel 21, stk. 4, i forordning (EU) nr. 1307/2013. Dette er en forvaltningsretlig følge og ikke en strafferetlig sanktion.

Lignende afgørelser