Afgørelse om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug
Dato
27. oktober 2017
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Afgørelse i sag om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug Afgørelse i sag
Lovreferencer
Landbrugsstyrelsens afgørelse af 23. november 2015 om delvist bortfald af tilsagn om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug og tilbagebetaling af tidligere udbetalt tilskud for 2012, 2013 og 2014 blev påklaget. Klager, repræsenteret af [forening1], anførte, at der var tale om en fejlindtegning i markkortet ved udarbejdelse af Fællesskema 2015.
Klager mente, at alle betingelser for overholdelse af omlægningstilskud var opfyldt, da arealerne var til stede, og at der burde være taget højde for specifikke marker, hvilket ville medføre et betydeligt mindre tilbagebetalingskrav.
Sagens Forløb og Baggrund
[person1] fik den 23. august 2011 tilsagn om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug. I 2014 blev mark 3-3 opdelt i mark 3-3 og 3-31, og mark 18-1 blev opdelt i mark 18-1 og 18-4. Mark 16-0 skiftede navn til 16-1.
Den 5. februar 2015 accepterede Landbrugsstyrelsen producentskifte af mark 3-1 og 16-0, som [person1] havde erhvervet fra [virksomhed1]. [person1] indtrådte herved i tilsagn om tilskud til økologisk jordbrug for disse arealer. Den 13. marts 2015 overdrog [person1] mark 3-2 til [virksomhed1], hvorved denne mark udgik af [person1]s tilsagn.
Indberetning og Høring
Den 5. april 2015 indsendte [person1] Fællesskema 2015, hvori mark 3-3, 16-1 og 17-0 blev indberettet med arealer, der afveg med 1,40 ha i forhold til de registrerede arealer.
Landbrugsstyrelsen sendte den 6. november 2015 et høringsbrev vedrørende manglende anmodning om udbetaling af tilskud for 1,70 ha på mark 18-4. Styrelsen opfordrede [person1] til at udfylde et skema for de marker, han fortsat ønskede tilsagn for. [person1] besvarede høringsbrevet den 10. november 2015, hvor mark 17-1 blev anmeldt med 4,60 ha. Landbrugsstyrelsen tolkede dette som en sammenlægning af mark 17-1 og 18-4.
Landbrugsstyrelsens Afgørelse og Bemærkninger
Landbrugsstyrelsen traf afgørelse den 23. november 2015 om delvist bortfald af tilsagn om tilskud til økologisk jordbrug samt krav om tilbagebetaling af tidligere udbetalt tilskud for 2012, 2013 og 2014. Bortfaldet var begrundet med, at [person1] havde anmeldt et samlet tilsagnsareal på 92,80 ha ud af et registreret tilsagnsareal på 95,17 ha, dvs. en underanmeldelse på 2,37 ha. Afgørelsen beskrev bortfald af 0,06 ha af mark 3-3, 0,42 ha af mark 16-1 og 0,92 ha af mark 17-0, dvs. samlet set 1,40 ha.
Landbrugsstyrelsen henviste til, at det er en støttebetingelse, at tilsagnshaver hvert år i tilsagnsperioden afgiver erklæring om, at betingelserne for tilsagnet er opfyldt, jf. Bekendtgørelse om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug § 18, stk. 1. Styrelsen anførte, at [person1] ikke havde overholdt sin indberetningspligt for et samlet areal på 1,40 ha, hvilket førte til delvist bortfald af tilsagnet, jf. Bekendtgørelse om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug § 32, stk. 2.
Fristen for at indberette, herunder indtegning af tilsagnsarealerne på markkort, var den 21. april 2015, jf. Bekendtgørelse om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug § 29, stk. 1, nr. 2 og Bekendtgørelse om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug § 29, stk. 2. Styrelsen bemærkede, at der ikke var tale om en åbenlys fejl, der kunne berettige indtegning efter fristen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede sagen i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug § 32, stk. 1, nr. 4 og Bekendtgørelse om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug § 32, stk. 4, samt Lov om Landdistriktsfonden § 13 a, stk. 1. Nævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om overholdelse af forvaltningslovens krav om begrundelse, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.
Begrundelsesmangler i Landbrugsstyrelsens Afgørelse
Nævnet konstaterede uoverensstemmelser i Landbrugsstyrelsens afgørelse af 23. november 2015. Landbrugsstyrelsen angav indledningsvis en underanmeldelse på 2,37 ha, men nævnet opgjorde det anmeldte areal til 93,52 ha, hvilket ikke stemte overens med styrelsens anførte.
Afgørelsen beskrev bortfald for 1,40 ha (mark 3-3, 16-1, 17-0) og yderligere nedskrivninger på 0,02 ha (mark 1-0, 3-0) på grund af ny praksis for nedrunding. Den samlede forskel på 1,42 ha var ikke forklaret i forhold til den indledende underanmeldelse på 2,37 ha. Desuden var mark 21-0 underanmeldt med 0,23 ha, men bortfald for denne mark var ikke beskrevet i afgørelsen, selvom skemaet på side 3 indikerede et bortfald.
Begrundelseskravet i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 2 kræver, at afgørelsens adressat fuldt ud kan forstå indhold og konsekvenser. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse ikke fremstod entydig med hensyn til, hvilke arealer der bortfaldt, og hvilke faktiske omstændigheder der var tillagt væsentlig betydning.
Nævnet vurderede, at den uklare begrundelse udgjorde en konkret og væsentlig retlig mangel, og der var ingen undskyldende omstændigheder, der talte for opretholdelse af afgørelsen. På denne baggrund fandt Miljø- og Fødevareklagenævnet, at Landbrugsstyrelsens afgørelse af 23. november 2015 var ugyldig.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 23. november 2015 om delvist bortfald af tilsagn om tilskud til omlægning til økologisk jordbrug og tilbagebetaling af tidligere udbetalt tilskud for 2012, 2013 og 2014 og hjemviste sagen til fornyet behandling ved Landbrugsstyrelsen.
Landbrugsstyrelsen skal i den nye afgørelse forholde sig til det samlede anmeldte areal, beskrive samtlige arealer, der bortfalder af tilsagnet på baggrund af [person1]s anmeldelse for 2015, og angive samtlige arealer, der kræves tilbagebetaling af tidligere udbetalt støtte for.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. Sagen overgik til Miljø- og Fødevareklagenævnet pr. 1. februar 2017, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 24, stk. 6.
Lignende afgørelser