Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over manglende grundbetaling i 2015 grundet overskredet ansøgningsfrist

Sagen omhandler en landbrugers klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 21. september 2015, som afviste ansøgning om grundbetaling for 2015, da fristen for indsendelse af fællesskemaet var overskredet. Klageren anførte, at Landbrugsstyrelsen i modsætning til tidligere år ikke havde fremsendt orientering om ansøgningsfrister, hvilket klageren mente var i strid med god forvaltningsskik og ansvarspådragende.

Baggrund for klagen

Klageren opdagede i efteråret 2015, at fristen for ansøgning om grundbetaling var overskredet. Ved telefonisk kontakt med Landbrugsstyrelsen fik klageren oplyst, at der intet var at gøre. Klageren anmodede herefter om en skriftlig bekræftelse for at kunne klage til Folketingets Ombudsmand.

Landbrugsstyrelsens afgørelse

Landbrugsstyrelsen afgjorde, at klageren ikke kunne søge om grundbetaling for 2015, da fristen for indsendelse af fællesskemaet var overskredet den 21. april 2015, med en forsinket frist den 18. maj 2015, jf. Bekendtgørelse om markblok og elektronisk Fællesskema § 7, stk. 1. Styrelsen henviste til forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 13, stk. 1, og fastslog, at der ikke forelå force majeure eller usædvanlige omstændigheder. Styrelsen fremhævede, at ansøgning om grundbetaling er en erhvervsordning, hvor ansøgere selv forventes at holde sig orienteret om vilkår og frister. Styrelsen oplyste desuden, at den i 2015 havde reklameret for ansøgningsrunden i landbrugsaviser og nyhedsbreve på styrelsens hjemmeside.

Klagerens anbringender

Klageren fastholdt, at Landbrugsstyrelsen uden varsel havde ændret praksis for udsendelse af påmindelsesbreve om ansøgningsfrister, hvilket havde medført den manglende ansøgning. Klageren fandt det kritisabelt, at styrelsen ikke havde sendt påmindelser, f.eks. via e-boks, og mente, at dette var i strid med god forvaltningsskik.

Sagen blev den 1. februar 2017 overført til Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 24, stk. 6.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 21. september 2015 om manglende ansøgning om grundbetaling for 2015. Afvisningen skyldtes, at klagetemaet lå uden for nævnets kompetence.

Nævnets kompetence

Nævnet bemærkede, at det er klagemyndighed for administrative afgørelser, i det omfang det er fastsat i lovgivningen, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1. Afgørelser truffet i henhold til Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1 kan påklages til nævnet. Nævnet afgør selv spørgsmål om sin kompetence, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3.

Vurdering af klagetema

Klageren gjorde gældende, at Landbrugsstyrelsens ændrede praksis for vejledning om ansøgningsfrister var ansvarspådragende. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at styrelsens ændrede praksis vedrørende vejledning om ansøgningsfrister ikke udgjorde en administrativ afgørelse. Da nævnet udelukkende kan behandle klager over administrative afgørelser, var nævnet ikke kompetent til at behandle spørgsmålet om ansvarspådragelse som følge af en omlægning af en generel praksis i Landbrugsstyrelsen.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser