Command Palette

Search for a command to run...

Vejdirektoratet ændrer praksis: Private vejudlæg er fritaget for obligatorisk høring og kommunalt krav om tinglysning

Vejdirektoratet afgiver en fornyet udtalelse om fortolkningen af privatvejsloven vedrørende høringsfrister og krav om tinglysning af private vejudlæg. Udtalelsen er en reaktion på spørgsmål fra et landinspektørfirma i en sag fra Esbjerg Kommune, hvor private grundejere ønskede at udstykke en ejendom og etablere en privat fællesvej. Vejdirektoratet ændrer sin tidligere vejledning og præciserer reglerne.

Høringspligt ved private vejudlæg

Et centralt spørgsmål var, om den lovbestemte høringsfrist på mindst tre uger i Lov om private fællesveje § 33, stk. 3 kunne fraviges, når alle berørte grundejere var enige om vejudlægget. Vejdirektoratet konkluderer efter en ny analyse af lovens historik, at denne høringspligt ikke gælder for kommunens godkendelse af et privat vejudlæg, som er foretaget af grundejeren selv i henhold til Lov om private fællesveje § 26, stk. 1, forudsat at vejudlægget udelukkende har betydning for de ejendomme, der er omfattet af udlægget, jf. Lov om private fællesveje § 33, stk. 2. Den obligatoriske høring gælder derimod, når kommunen selv træffer beslutning om vejudlæg efter Lov om private fællesveje § 26, stk. 2.

Krav om tinglysning

Det andet hovedspørgsmål var, om kommunen kunne kræve, at et privat vejudlæg skulle tinglyses på ejendommen for ejernes regning. Vejdirektoratet fastslår, at kommunens pligt til at sørge for tinglysning i Lov om private fællesveje § 35, stk. 3 kun omfatter kommunens egne offentligretlige afgørelser. For private vejudlæg er tinglysning et privatretligt anliggende mellem parterne for at sikre rettigheder i henhold til Tinglysningslovens § 1. Kommunen kan derfor ikke stille vilkår om tinglysning, når den godkender et privatretligt vejudlæg efter Lov om private fællesveje § 27, stk. 1.

SpørgsmålVejdirektoratets Nye VurderingLovhjemmel
Gælder 3-ugers høringsfrist for private vejudlæg?Nej, ikke hvis udlægget kun berører de involverede ejendomme.Lov om private fællesveje § 33, stk. 2
Kan kommunen kræve tinglysning af private vejudlæg?Nej, tinglysning er et privatretligt forhold mellem parterne.Lov om private fællesveje § 35, stk. 3

Med denne udtalelse tilbagekalder Vejdirektoratet sin tidligere udtalelse af 20. juni 2023 og opgiver den hidtidige praksis baseret på et nu ophævet cirkulære.

Vejdirektoratet afgiver en fornyet udtalelse og tilbagekalder sin tidligere udtalelse af 20. juni 2023. Direktoratet konkluderer, at kommunen ikke kan stille krav om tinglysning af et privatretligt vejudlæg, og at den obligatoriske høringsfrist på tre uger i privatvejsloven ikke gælder for godkendelse af private vejudlæg, der udelukkende har betydning for de involverede ejendomme.

Efter en ny vurdering fastslår Vejdirektoratet:

  1. Høringspligt: Den obligatoriske høringsprocedure i Lov om private fællesveje § 33, stk. 3 gælder kun for vejudlæg, som kommunen selv foretager efter Lov om private fællesveje § 26, stk. 2. Den gælder ikke for kommunens godkendelse af et privat vejudlæg foretaget af en grundejer efter Lov om private fællesveje § 26, stk. 1, når udlægget kun berører de omfattede ejendomme, jf. Lov om private fællesveje § 33, stk. 2.
  2. Tinglysningskrav: Kravet i Lov om private fællesveje § 35, stk. 3 om, at kommunen skal sørge for tinglysning, gælder udelukkende for kommunens egne offentligretlige afgørelser. For privatretlige vejudlæg er tinglysning en sikringsakt, der er et anliggende mellem vejejeren og de vejberettigede. Kommunen har ikke hjemmel til at stille vilkår om tinglysning ved godkendelse af et sådant privat vejudlæg.

Lignende afgørelser