Command Palette

Search for a command to run...

Vejdirektoratet stadfæster kommunes påbud om beskæring af hæk af hensyn til færdslen

Dato

27. august 2024

Eksterne links

Tags

Påbudbeskæringbeplantning

Vejdirektoratet har stadfæstet Lyngby-Taarbæk Kommunes påbud til en grundejer om at beskære en hæk, der voksede ud over et offentligt fortov. Sagen omhandler en grundejers pligt til at vedligeholde beplantning, så den ikke er til gene for færdslen.

Sagens kerne

En grundejer klagede over et påbud fra Lyngby-Taarbæk Kommune om at beskære en hæk, der voksede ind over fortovet ved en kommunevej. Kommunen mente, at hækken var til gene for fodgængere, især kørestolsbrugere og personer med barnevogn, og at den forringede trafiksikkerheden ved at dække for et vejskilt.

Parternes argumenter

Kommunens og klagerens hovedargumenter er opsummeret nedenfor:

PartArgumentBegrundelse
Lyngby-Taarbæk KommuneHækken skal beskæres, så den holder sig inden for matrikelskel.Beplantningen er til gene for færdslen på fortovet og forringer trafiksikkerheden. Afgørelsen er truffet med hjemmel i Vejlovens § 87, stk. 1.
Grundejer (Klager)Påbuddet er urimeligt og bør trækkes tilbage.- Vejskiltet er blevet fritlagt.<br>- Hækken er plantet længe før, klager flyttede ind.<br>- Fortovets dårlige tilstand er en større hindring for færdslen.

Vejdirektoratets vurdering

Vejdirektoratet fandt, at kommunen havde den nødvendige hjemmel i Vejlovens § 87, stk. 1 til at kræve beplantningen beskåret af hensyn til færdslen. Vejdirektoratet lagde vægt på følgende punkter:

  • Kommunens myndighed: Vejen er en offentlig kommunevej, og kommunen er vejmyndighed jf. Vejlovens § 3, stk. 1 og § 7.
  • Lovgrundlag: Kommunen kan kræve beplantning beskåret, når det er nødvendigt af hensyn til færdslen. Kommunens vurdering af, at hækken var til gene, opfyldte betingelserne i loven.
  • Begrænset prøvelse: Vejdirektoratet kan ikke tage stilling til kommunens skøn over, hvor meget der skal beskæres, så længe afgørelsen er inden for lovens rammer.
  • Sagsbehandling: Kommunen havde fulgt de forvaltningsretlige regler ved at varsle og partshøre grundejeren, før påbuddet blev udstedt.
  • Klagerens argumenter: Grundejerens argumenter om hækkens alder og fortovets tilstand blev ikke anset for relevante for pligten til at holde beplantningen på egen grund.

På baggrund af dette konkluderede Vejdirektoratet, at kommunens afgørelse var lovlig og opretholdt derfor påbuddet. Hvis påbuddet ikke efterkommes, kan kommunen lade arbejdet udføre for ejerens regning i henhold til Vejlovens § 87, stk. 2.

Vejdirektoratet opretholder Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse om påbud vedrørende manglende beskæring af beplantning.

Lignende afgørelser