Command Palette

Search for a command to run...

Kommunes afslag på nedlæggelse af privat fællesvej ophævet på grund af ulovligt hensyn til offentlighedens motoriserede færdsel

Dato

27. januar 2025

Eksterne links

Tags

Partshøringvejstatusnedlæggelseprivat fællesvejprivat fællesstilandreglerneundersøgelsesprincippet, istandsættelse

En grundejer klagede over en kommunes afgørelse, der afviste at nedlægge en privat fællesvej for motoriseret færdsel og i stedet påbød grundejeren at istandsætte vejen. Vejen, der ligger i landzone, var gentagne gange blevet ødelagt af havet. Grundejeren anførte, at en genopbygning ville kræve kystsikring, hvilket var i strid med en fredning på ejendommen.

Kommunens ulovlige begrundelse

Kommunen begrundede sit afslag med, at vejen var en af få strækninger, hvor offentligheden kunne færdes i bil langs kysten, og at det derfor var i offentlighedens interesse at bevare den. Kommunen påbød istandsættelse med henvisning til Privatvejslovens § 12 og Privatvejslovens §§ 72-78.

Vejdirektoratets afgørelse

Vejdirektoratet ophævede kommunens afgørelse som ulovlig og hjemviste sagen til fornyet behandling. Vejdirektoratet fastslog, at hensynet til almenhedens motoriserede færdsel er et ulovligt kriterium at anvende i en afgørelse om en privat fællesvej i landzone. Privatvejsloven giver ikke offentligheden ret til motoriseret færdsel på sådanne veje.

Vejdirektoratet påpegede desuden, at kommunen havde tilsidesat sin undersøgelsespligt ved ikke at have afklaret:

  • Hvem der reelt var vejberettiget til vejen.
  • Om vejen var af vigtighed for de vejberettigede, f.eks. som adgang til en pumpestation.
  • De juridiske og praktiske konsekvenser af, at en genopbygning potentielt krævede dispensation fra naturbeskyttelsesloven.

Vejledning til kommunen

Sagen blev sendt tilbage til kommunen, som nu skal træffe en ny afgørelse baseret på de korrekte kriterier i Privatvejslovens § 72, stk. 2. Kommunen skal vurdere, om vejen er eneste adgangsvej for en ejendom, eller om den i øvrigt er af vigtighed for en ejendom med vejret. Hvis kommunen fortsat ønsker at sikre offentlig motoriseret adgang, må den overveje at optage vejen som en offentlig vej i henhold til Vejlovens § 15.

Vejdirektoratet ophæver kommunens afgørelse som ulovlig og hjemviser sagen til fornyet behandling i kommunen. Kommunens afgørelse var baseret på det ulovlige hensyn, at almenhedens behov for motoriseret færdsel skulle opretholde en privat fællesvej.

Lignende afgørelser