Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på aktindsigt i spildevandshåndtering ved adresse i Glostrup

Dato

22. april 2025

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Aktindsigt

Højdepunkt

Stadfæstelse i sag om Energinets afgørelse om afslag på aktindsigt i materiale vedrørende

En journalist anmodede den 13. marts 2025 om aktindsigt i dokumenter vedrørende spildevandshåndtering ved og omkring [Adresse1], 2600 Glostrup, på matriklerne [Matrikelnummer 1-2]. Anmodningen omfattede tegninger, udledningstilladelser, oplysninger om spildevandstype (sanitært, proces eller industriforurenet) samt information om rensning af spildevand, inden det ledes til Harrestrup Å/Øresund. Journalisten henviste til en vedlagt teknisk tegning og ønskede et fuldstændigt overblik over spildevandstilslutningen, også uden for den nævnte adresse/areal. Energinet afslog anmodningen den 18. marts 2025 med den begrundelse, at de ikke var i besiddelse af de efterspurgte dokumenter, da de omhandlede matrikler ejes af [Virksomhed1]. Energinet opfordrede journalisten til at kontakte [Virksomhed1] og henviste til Offentlighedsloven § 7, som fastslår, at retten til aktindsigt angår dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en myndighed som led i administrativ sagsbehandling. Journalisten påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 18. marts 2025. Klager anførte, at den vedlagte tegning var udført til Energinet, og at der var skarpe linjer mellem [Virksomhed1] og Energinet vedrørende transformere. Energinet fastholdt sit afslag og bekræftede efter dialog med [Virksomhed1], at [Virksomhed1] er grundejer af de pågældende matrikler.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Energinets afgørelse om afslag på aktindsigt. Nævnet vurderede sagen efter Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1 og Miljøoplysningsloven § 3, jf. Miljøoplysningsloven § 4 a.

Miljøoplysningslovens anvendelsesområde

Nævnet fastslog, at de ønskede oplysninger om spildevandshåndtering, herunder tekniske anlæg, tilladelser og til- og afledning af spildevand, er omfattet af begrebet miljøoplysninger, som defineret i Miljøoplysningsloven § 3, nr. 2 og nr. 3, jf. nr. 1. Dette skyldes, at oplysningerne vedrører fysiske og administrative foranstaltninger, der har til formål at beskytte eller påvirke miljøelementer som vand og jord.

Aktindsigtens omfang

Det fremgår af Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1, at retten til aktindsigt i miljøoplysninger følger betingelserne og undtagelserne i 1985-offentlighedsloven, jf. Miljøoplysningsloven § 6, stk. 2. Miljøoplysninger defineres i Miljøoplysningsloven § 3 som oplysninger, der er i en myndigheds besiddelse, eller som opbevares for den. En myndighed er ikke forpligtet til at tilvejebringe nye oplysninger eller dokumenter, der ikke allerede eksisterer.

Miljø- og Fødevareklagenævnet lagde til grund, at Energinet ikke var i besiddelse af de efterspurgte dokumenter eller oplysninger, og at disse heller ikke blev opbevaret for Energinet. På den baggrund vurderede nævnet, at Energinet ikke havde mulighed for at imødekomme anmodningen om aktindsigt. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser