Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om dispensation til gennembrud af dige - Stevns Kommune
Dato
26. maj 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Museumsloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning af dispensation i sag om gennembrud af dige i Stevns Kommune
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage fra en lodsejerforening vedrørende Stevns Kommunes dispensation til gennembrud af dige BD.037.027. Dispensationen blev givet i henhold til Museumslovens § 29 j, stk. 2, 1. pkt. og Museumslovens § 29 a, stk. 1 for at muliggøre etablering og drift af Stevns Klint Trampesti samt pleje af det fredede område.
Baggrund for Fredningen og Plejeplanen
Stevns Klint blev fredet den 29. januar 2021 med det formål at sikre offentlig adgang til den geologiske verdensarv og kulturarv via et sammenhængende, kystnært stiforløb, Stevns Klint Trampesti. Fredningsbestemmelserne tillader nødvendige foranstaltninger for pleje og anlæg af stier, herunder overgange over diger. Stevns Kommune er plejemyndighed og har vedtaget en plejeplan for 2022-2025, som angiver brug af sædvanlige maskiner som traktorer og ATV'er til pleje og slåning af stier.
Den Påklagede Afgørelse
Stevns Kommune meddelte den 12. januar 2022 dispensation til gennembrud af diget BD.037.027, som ligger i et åbent markområde ved Stevns Klint. Dispensationen tillader en passage på 5,5 meter, selvom trampestien kun har slidt et spor på ca. 1 meter. Kommunen begrundede dispensationen med, at den er nødvendig for at opfylde fredningens formål om tilgængelighed og drift af det fredede areal med maskiner. Kommunen vurderede, at digets biologiske betydning ikke ville forringes væsentligt, da det har en lav botanisk naturværdi og ringe mulighed for markfirben.
Klagerens Anbringender
Lodsejerforeningen påklagede afgørelsen med flere hovedpunkter:
- Myndighedsinhabilitet: Kommunen har meddelt dispensation til sig selv, hvilket klager anser for at være en interessekonflikt og et brud på forvaltningsretlige principper. Klager mener, at kommunen ikke har overvejet særlige forholdsregler for at afbøde dette.
- Manglende begrundelse for 'særligt tilfælde': Klager anførte, at kommunen ikke har tilstrækkeligt begrundet, hvorfor der foreligger et 'særligt tilfælde', som er en forudsætning for dispensation efter museumsloven. Klager mener, at formålet primært er pleje af en 25 m bræmme med store maskiner, hvilket ikke er påbudt af fredningen.
- Dispensationsbredde: Klager påpegede en uoverensstemmelse mellem ansøgningens angivelse af 1-1,5 meter gennembrud og den meddelte dispensation på 5,5 meter, hvilket klager anser for manipulation.
- Alternative plejemetoder: Klager mener, at området kan plejes uden store entreprenørmaskiner.
- Eksisterende trampesti: Trampestien har eksisteret siden 2004, og klager finder det uacceptabelt at rydde yderligere natur for at muliggøre kørsel med store maskiner.
- Uafklaret fredningssag: Klager har anlagt sag mod Miljø- og Fødevareklagenævnet om fredningens gyldighed og mener, at digegennembrud ikke bør ske, før denne sag er afgjort.
- Andre lovkrav: Klager anførte, at der også kræves dispensationer fra kystbeskyttelsesloven og en screening efter miljøvurderingsloven.
Nye Oplysninger under Sagsbehandlingen
Stevns Kommune har præciseret, at det er kommunens materielgård, der har ansøgt om dispensation, og naturteamet, der har behandlet sagen. Begge afdelinger hører under samme center, men er placeret på forskellige adresser og har forskellige arbejdsområder. Kommunen har oplyst, at den altid overvejer habilitet i sager, hvor den er både ansøger og sagsbehandler, og at den har indhentet naturfaglige udtalelser fra et konsulentfirma og ladet et landinspektørfirma udarbejde udkast til afgørelser for at afbøde interessekonflikten. Kommunen har desuden bemærket, at det ikke har været muligt at flytte sagsbehandlingen til en anden myndighed, og at kulturministerens call in-adgang i Museumslovens § 29 l ikke finder anvendelse i denne sag, da den ikke er af national eller international betydning.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har ophævet Stevns Kommunes afgørelse om dispensation til gennembrud af dige BD.037.027 og hjemvist sagen til fornyet behandling i Stevns Kommune.
Nævnets Prøvelse og Begrundelse
Nævnet har begrænset sin prøvelse til at vurdere, om Stevns Kommune har foretaget en tilstrækkelig vurdering efter Habitatdirektivets artikel 12. Ifølge Bekendtgørelse om beskyttede sten- og jorddiger og lignende § 7 skal administration af dispensationsbestemmelsen i Museumslovens § 29 j, stk. 2 respektere Habitatdirektivets artikel 12. Dette direktiv forpligter medlemsstaterne til at indføre en streng beskyttelsesordning for dyrearter nævnt i direktivets bilag IV, herunder forbud mod forsætlig indfangning, drab, forstyrrelse samt beskadigelse eller ødelæggelse af yngle- eller rasteområder.
Nævnet fandt, at Stevns Kommune ikke har foretaget en tilstrækkelig vurdering af, om dispensationen vil medføre en forstyrrelse af bilag IV-arter og/eller ødelæggelse eller beskadigelse af yngle- og rasteområder i strid med Habitatdirektivets artikel 12. Da overholdelse af denne bestemmelse er en forudsætning for at meddele dispensation, hjemvises sagen til fornyet behandling, så kommunen kan foretage den påkrævede vurdering.
Øvrige Bemærkninger til Fornyet Behandling
Miljø- og Fødevareklagenævnet har desuden anført en række forhold, som Stevns Kommune bør tage i betragtning ved en fornyet behandling af sagen:
- Myndighedsinhabilitet: Kommunen bør forholde sig til, om der foreligger myndighedsinhabilitet, jf. princippet i Forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1. Hvis der er inhabilitet, og substitution ikke er mulig, skal kommunen redegøre for dette i afgørelsen og beskrive, hvilke særlige forholdsregler der er truffet for at sikre afgørelsens saglighed.
- Klarhed om digebredde: Der er uklarhed om den eksisterende bredde af passagen (3,5 m ifølge udkast, 5,5 m ifølge afgørelse). Kommunen skal redegøre for, hvad der ligger til grund for vurderingen af dispensationsbredden.
- Proportionalitetsprincippet: Kommunen skal ved meddelelse af dispensation redegøre for, hvorfor gennembruddet skal have en bestemt bredde, og inddrage proportionalitetsprincippet. Dette indebærer, at kommunen skal anvende det mindst indgribende middel, der er nødvendigt for at gennemføre fredningens bestemmelser, især i lyset af at stier skal holdes farbare med en bredde på ca. 1 meter, og slåning typisk sker med ATV.
Lignende afgørelser