Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over delvist afslag på aktindsigt i renoveringsprojekt for Lyngby Rådhus

Sagen omhandler en klage over Lyngby-Taarbæk Kommunes delvise afslag på en anmodning om aktindsigt i materiale vedrørende renoveringen af Lyngby Rådhus. En borger anmodede om indsigt i den samlede investering, budgetoverskridelser, byggemødereferater og entreprenørens tilbud.

Kommunens afgørelse

Lyngby-Taarbæk Kommune meddelte delvis aktindsigt, men undtog visse oplysninger med henvisning til beskyttelse af private økonomiske interesser. De undtagne oplysninger omfattede:

  • Aftalte forligsbeløb og afslag.
  • Entreprenørens løbende driftsudgifter.
  • Navne og kontaktoplysninger på medarbejdere hos entreprenøren.

Kommunen vurderede, at en udlevering af disse oplysninger ville medføre en nærliggende risiko for væsentlig økonomisk skade for entreprenøren, da det kunne forringe virksomhedens konkurrenceevne og give et misvisende billede af dens økonomi.

Klagerens anbringender

Klageren anførte, at kommunen ikke havde dokumenteret risikoen for økonomisk skade tilstrækkeligt og blot havde baseret sin afgørelse på entreprenørens egen vurdering. Klageren mente desuden, at kommunen ikke havde foretaget en korrekt afvejning i henhold til Miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, hvor offentlighedens interesse i sager om offentlige midler vejer tungt. Endelig påpegede klageren, at kommunen fejlagtigt havde anvendt den forældede 1985-offentlighedslov og ikke havde taget højde for relevant praksis fra Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen.

Nævnets manglende kompetence

Nævnet fastslog, at dets kompetence til at behandle klager over afslag på aktindsigt er betinget af, at anmodningen vedrører en sag, hvor selve afgørelsen kan påklages til nævnet. Dette følger af både Miljøoplysningslovens § 4, stk. 6 og Offentlighedslovens § 37, stk. 1.

I denne sag vedrørte anmodningen om aktindsigt økonomiske forhold i et kommunalt byggeprojekt. Nævnet vurderede, at denne type sag ikke falder inden for de sagsområder, hvor Miljø- og Fødevareklagenævnet er klageinstans for Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelser.

Da nævnet ikke havde kompetence i den underliggende sag, kunne det heller ikke behandle klagen over afslaget på aktindsigt. Sagen blev derfor afvist uden en materiel behandling af klagerens argumenter. Afgørelsen er endelig, jf. § 17, stk. 1, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Lignende afgørelser