Stadfæstelse af klagetilladelse til klapning af oprensningsmateriale fra Flådestation Korsør
Dato
16. april 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Havmiljøloven
Højdepunkt
Stadfæstelse af tilladelse i genoptaget sag om klapning af oprensningsmateriale fra
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet genoptog en klagesag vedrørende Miljøstyrelsens tilladelse af 7. juli 2023 til klapning af oprensningsmateriale fra Flådestation Korsør på klapplads K_033_02 i Smålandsfarvandets åbne del. Genoptagelsen skete på baggrund af klagers anmodning af 2. februar 2025, hvor nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning blev fremlagt. Klager anførte, at Miljøstyrelsen ikke havde inddraget alle relevante klaptilladelser i vurderingen af de kumulerede effekter, herunder tilladelser til Næstved Havn, Masnedsund Havn og Skælskør Sejlrende. Klager påpegede desuden, at en tidligere afgørelse fra nævnet var truffet for tidligt, hvilket afskar klager fra at fremsende bemærkninger til Miljøstyrelsens svar. Klager gentog også tidligere klagepunkter om manglende miljøvurdering, utilstrækkelig vurdering af dyreliv og Natura 2000-områder samt manglende efterlevelse af fiskerilovens § 78.
Miljøstyrelsens oprindelige tilladelse
Miljøstyrelsen havde meddelt en 2-årig tilladelse til klapning af 35.000 m³ oprensningsmateriale fra Flådestation Korsørs havnebassiner. Materialet blev vurderet uegnet til bypass, kystnær nyttiggørelse eller nyttiggørelse på land på grund af lettere forhøjede koncentrationer af miljøfarlige stoffer og et relativt stort indhold af finkornet materiale. Ingen af de målte stoffer overskred klapvejledningens øvre aktionsniveau, men cadmium, kobber og TBT lå over nedre aktionsniveau. Miljøstyrelsen vurderede, at klapningen kun ville medføre lokal og kortvarig fysisk påvirkning.
Stof | Flådestation Korsør | Beregnet baggrundsniveau v. samme GT | Nedre Aktionsniveau mg/kg TS | Øvre Aktionsniveau mg/kg TS |
---|---|---|---|---|
Tørstof i % af vådvægt | 46,8 | |||
Glødetab (GT) i % af tørstof | 7,4 | 7,4 | ||
Arsen (mg/kg TS) | 11 | 20 | 60 | |
Bly (mg/kg TS) | 20 | 40 | 200 | |
Cadmium (mg/kg TS) | 0,5 | 0,2-1,1 | 0,4 | 2,5 |
Krom (mg/kg TS) | 20 | 50 | 270 | |
Kobber (mg/kg TS) | 29 | 9-35 | 20 | 90 |
Kviksølv (mg/kg TS) | 0,06 | 0,25 | 1 | |
Nikkel (mg/kg TS) | 16 | 30 | 60 | |
Tributyltin (TBT) (μg/kg TS) | 50 | 2-42 | 7 | 200 |
Zink (mg/kg TS) | 92 | 130 | 500 | |
PAH (mg/kg TS)* | 0,1 | 3 | 30 | |
PCB (mg/kg TS)** | 0,002 | 0,020 | 0,200 |
Vurdering af kemisk og økologisk tilstand
Miljøstyrelsen vurderede, at klapningen ikke ville medføre en forringelse af vandområdets nuværende tilstand eller dets mulighed for at opnå god økologisk tilstand. Den kemiske tilstand i vandområde 206 Smålandsfarvandet, åbne del, var ikke-god på grund af overskridelser af bly, kviksølv og cadmium i biota. Selvom antracenkoncentrationen i klapmaterialet overskred miljøkvalitetskravet for sediment, vurderede Miljøstyrelsen, at fortynding og spredning ville forhindre en negativ påvirkning af vandområdets tilstand for antracen. Miljøstyrelsen anvendte en beregningsmetode, hvor 25% af klapmaterialet antages at fordele sig jævnt i vandområdet over et år, og en væsentlig koncentrationsstigning defineres som mere end 5% af sedimentkvalitetskravet tillagt den aktuelle koncentration, jf. Miljøstyrelsens FAQ 51. Styrelsen konkluderede, at klapningen ikke ville medføre yderligere forringelser af den kemiske tilstand i vandområde 206.
Kumulerede effekter og Natura 2000-områder
Miljøstyrelsen vurderede, at der ikke ville opstå kumulerende effekter fra samtidig klapning, indvinding, bypass og havbrug, da nærmeste aktiviteter lå over 6 km fra klappladsen, og iltsvind sjældent forekom i området. Styrelsen vurderede også, at klapningen ikke ville medføre væsentlige påvirkninger af Natura 2000-område nr. 116 og 162, herunder fuglebeskyttelsesområder og bilag IV-arten marsvin. Dette skyldtes strømforhold, tidsbegrænsning af projektet og at området i forvejen var trafikeret. Miljøstyrelsen fastholdt, at klapning ikke er omfattet af miljøvurderingsloven, idet sedimenter, der flyttes inden for overfladevand til forvaltning af vandveje, er undtaget fra affaldsrammedirektivet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF artikel 2, stk. 3.
Genoptagelse og nye oplysninger
Efter genoptagelsen anmodede Miljø- og Fødevareklagenævnet Miljøstyrelsen om at redegøre for, hvorfor klaptilladelserne til Næstved Havn og Masnedsund Havn ikke var medtaget i vurderingen af kumulerede effekter. Miljøstyrelsen svarede, at disse tilladelser var udløbet på tidspunktet for styrelsens høringssvar og derfor ikke skulle indgå i de opdaterede beregninger. Styrelsen fastholdt, at de kumulerede påvirkninger var beregnet med en tidsmæssig saglig og forsvarlig afgrænsning, og at historiske påvirkninger allerede var afspejlet i den gældende tilstandsvurdering. Miljøstyrelsen inkluderede dog klaptilladelsen til Skælskør Sejlrende i de opdaterede beregninger. Styrelsen konkluderede, at selv med inddragelse af alle relevante klaptilladelser, ville koncentrationen af cadmium og antracen i vandområde 206 fortsat overholde miljøkvalitetskravene i sediment, og at der ikke ville ske en forringelse af den kemiske tilstand i vandområdet, jf. Bekendtgørelse om indsatsprogrammet for vandområdedistrikter § 8, stk. 5.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Miljøstyrelsens afgørelse af 7. juli 2023 om tilladelse til klapning af oprensningsmateriale fra Flådestation Korsør på klapplads K_033_02 i Smålandsfarvandets åbne del. Afgørelsen blev truffet efter Havmiljøloven § 26, stk. 1 og Havmiljøloven § 51, stk. 1, nr. 1.
Ændring af tilladelsens gyldighedsperiode
Nævnet ændrede vilkår A i tilladelsen, så gyldighedsperioden blev forlænget med nævnets sagsbehandlingstid. Tilladelsen gælder nu fra den 16. april 2025 til den 16. april 2027. Denne ændring skyldtes, at klagen havde opsættende virkning, jf. Havmiljøloven § 53, stk. 2.
Vurdering af klagepunkter
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at klapning i sig selv ikke er omfattet af miljøvurderingsloven, herunder bilag 2, pkt. 11, litra b, om anlæg til bortskaffelse af affald, da oprensnings- og uddybningsmateriale, der klappes i henhold til Havmiljøloven § 26, er undtaget fra affaldsrammedirektivet. Nævnet fandt heller ikke, at klapning er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 10, litra l, om opfyldning på søterritoriet, da dette kun omfatter landindvinding.
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Miljøstyrelsens vurdering af, at klapningen ikke ville medføre en forringelse af den kemiske tilstand i vandområde 206, da miljøkvalitetskravene for antracen og cadmium i sediment ikke overskrides, selv når alle relevante klaptilladelser tages i betragtning. Dette er i overensstemmelse med Bekendtgørelse om indsatsprogrammet for vandområdedistrikter § 8, stk. 1 og Bekendtgørelse om indsatsprogrammet for vandområdedistrikter § 8, stk. 3.
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt heller ikke grundlag for at tilsidesætte Miljøstyrelsens vurdering af, at Natura 2000-område nr. 116 og 162, herunder marine naturtyper og fuglearter, ikke påvirkes væsentligt, og at der derfor ikke skulle udarbejdes en konsekvensvurdering, jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 6, stk. 1. Ligeledes fandt nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte vurderingen af, at projektet ikke ville medføre beskadigelse eller ødelæggelse af yngle- eller rasteområder for bilag IV-arten marsvin, jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 10, stk. 1, nr. 1.
Det indbetalte gebyr tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.
Lignende afgørelser