Afvisning af realitetsbehandling af klage grundet overskredet klagefrist vedrørende afslag på landbrugsstøtte
Dato
6. januar 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Afvisning af klage over afgørelse om afslag på støtte til unge landbrugere og tilbagebetaling
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Landbrugsstyrelsens (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) afgørelse af 11. marts 2024. Afgørelsen vedrørte afslag på støtte til unge landbrugere og krav om tilbagebetaling af støtte for årene 2016-2020.
Styrelsen begrundede afslaget med, at klagers opfyldelse af betingelserne for støtte var kunstigt skabt og i strid med støtteordningens formål. Styrelsens afgørelse var truffet i medfør af blandt andet Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2021/2116 artikel 62 og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 809/2014 artikel 7, stk. 1, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013.
Klagen og dens indhold
Klager indgav klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 5. august 2024 via klageportalen. Klager anførte, at vedkommende havde drevet egen virksomhed med egen bank, kassekredit, maskiner og selvstændige regnskaber, og at det udbetalte tilskud derfor ikke skulle tilbagebetales.
Klagefrist og meddelelse
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø oplyste, at afgørelsen var meddelt klager via Tast Selv den 11. marts 2024. Af afgørelsen fremgik det, at en eventuel klage skulle indgives til Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen, og at klagefristen udløb fire uger efter meddelelse af afgørelsen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs afgørelse.
Begrundelse for afvisning
Nævnet henviste til Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1, som fastsætter en klagefrist på fire uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Da afgørelsen blev meddelt den 11. marts 2024, udløb klagefristen den 8. april 2024. Klagen blev dog først indgivet den 5. august 2024, hvilket var langt efter fristens udløb.
Nævnet bemærkede, at der ikke findes bestemmelser i Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1 om, at Miljø- og Fødevareklagenævnet kan se bort fra overskridelser af klagefristen. Selvom almindelig forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde kan tillade en myndighed at se bort fra en overskredet klagefrist, er nævnets praksis restriktiv, især i sager med modstående interesser.
Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde at se bort fra den overskredne klagefrist. Der blev lagt vægt på, at klagefristen var tydeligt angivet i den påklagede afgørelse, og at der ikke var undskyldelige omstændigheder for den lange overskridelse. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8, og er endelig, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.
Lignende afgørelser