Afvisning af realitetsbehandling af klage over afslag på støtte til unge landbrugere grundet overskredet klagefrist
Dato
10. december 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Afvisning af klage over afgørelse om afslag på støtte til unge landbrugere og tilbagebetaling
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har afvist at realitetsbehandle en klage vedrørende Landbrugsstyrelsens (nu Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø) afgørelse af 21. marts 2023. Afgørelsen omhandlede afslag på støtte til unge landbrugere for støtteåret 2019 samt et krav om tilbagebetaling af allerede udbetalt støtte. Klagen blev indgivet til nævnet den 3. maj 2023.
Klagerens anbringender
Klageren anførte primært følgende argumenter i sin klage:
- Klageren havde ikke selv ansøgt om støtten; ansøgningen var indsendt af klagerens konsulent.
- Tilbagebetalingskravet burde afklares direkte mellem Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø og klagerens konsulent.
- Tilbagebetalingskravet måtte anses for forældet.
Landbrugsstyrelsens afgørelse blev meddelt klageren via Tast selv-service den 21. marts 2023. Af afgørelsen fremgik det, at en eventuel klage skulle indgives til Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen, og at klagefristen var 4 uger fra meddelelsesdatoen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen, da den var indgivet efter udløbet af klagefristen.
Klagefrist og forvaltningsretlig praksis
Ifølge Bekendtgørelse om forretningsorden for Miljø- og Fødevareklagenævnet § 7, stk. 1 er klagefristen 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Da Landbrugsstyrelsens afgørelse blev meddelt den 21. marts 2023, udløb klagefristen den 18. april 2023. Klagen blev dog først indgivet den 3. maj 2023, hvilket var efter fristens udløb.
Nævnet bemærkede, at der ikke findes specifikke bestemmelser i Landbrugsstøtteloven § 22 b, stk. 1 om, at Miljø- og Fødevareklagenævnet kan se bort fra overskridelser af klagefristen. I henhold til almindelig forvaltningsretlig praksis kan en myndighed i særlige tilfælde se bort fra en overskridelse og realitetsbehandle en for sent indgivet klage. Ved denne vurdering tages der hensyn til fristoverskridelsens længde, eventuelle undskyldelige omstændigheder og om der er givet korrekt klagevejledning.
Nævnets vurdering og afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis vedrørende klagefrister er restriktiv, og klager indgivet efter fristens udløb afvises som udgangspunkt, selv ved korte overskridelser. Nævnet fandt ikke, at der i den konkrete sag forelå særlige forhold, der kunne begrunde, at der blev set bort fra overskridelsen af klagefristen. Nævnet lagde vægt på, at klagefristen var på 4 uger, og at denne frist tydeligt fremgik af afgørelsens klagevejledning. Der blev heller ikke fundet undskyldelige omstændigheder, der kunne retfærdiggøre en realitetsbehandling af den for sent indgivne klage.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser