Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende markedsføring af spiritusprodukter under varekategorien "spiritus/rom"
Dato
23. januar 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om uretmæssig anvendelse af forskriftsmæssige
Fødevarestyrelsen konstaterede under et kontrolbesøg den 24. september 2024, at en virksomhed markedsførte produkter som "rom" på sine hjemmesider, selvom disse produkter ikke opfyldte kravene til alkoholprocent for rom. Specifikt drejede det sig om produkter som Bacardi Limon, Bacardi Razz og Captain Morgan Tiki, der var placeret under varekategorien "spiritus/rom". Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at det er forbudt at anvende forskriftsmæssige betegnelser for drikkevarer, der ikke opfylder de fastsatte krav, jf. Spiritusforordningens artikel 10, stk. 7.
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 1. november 2024 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte primært, at kategoriseringen skyldtes fejlagtige oplysninger modtaget fra leverandøren via GS1-systemet, og at virksomheden ikke kunne gøres ansvarlig for produktets mærkning. Klager fremhævede, at leverandøren allerede havde modtaget en sanktion for fejlmærkningen, og at Fødevarestyrelsen burde have sikret, at aftagere blev informeret om fejlen.
Klager argumenterede yderligere for, at virksomheden ikke havde adgang til recepter eller oplysninger, der muliggjorde kontrol af specifikke mærkningsoplysninger, og at ansvaret for korrekte oplysninger lå hos leverandøren. Det blev også anført, at Fødevarestyrelsens kontrol burde foregå "så tæt på kilden som muligt", jf. Fødevarestyrelsens kontrolvejlednings afsnit 11.3. Klager oplyste, at varerne straks blev fjernet fra "rom"-kategorien efter kontrolbesøget, og at fejlen ikke vildledte forbrugerne, da produkterne primært bestod af rom tilsat smag, hvilket en gennemsnitsforbruger ikke ville være klar over.
Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet og fastholdt, at forbrugeren vildledes, når produkter markedsføres som rom, selvom de ikke opfylder kravene. Styrelsen henviste til EU-Domstolens praksis om den gennemsnitsforbrugers forventning.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse, dog med en præcisering af ordlyden. Nævnet fandt, at virksomheden havde overtrådt Spiritusforordningens artikel 10, stk. 7, som forbyder anvendelse af forskriftsmæssige betegnelser i beskrivelse og præsentation af drikkevarer, der ikke opfylder de relevante kategori-krav.
Nævnets vurdering af ansvar
Nævnet lagde til grund, at klager havde anvendt betegnelsen "rom" i beskrivelsen og præsentationen af produkterne ved at placere dem under fanen "spiritus/rom" på hjemmesiden. Det blev også lagt til grund, at produkterne ikke opfyldte kravene til rom på grund af deres alkoholprocent.
Nævnet afviste klagers argument om, at fejlagtige oplysninger fra leverandøren fritog virksomheden for ansvar. Det blev fremhævet, at klager selv var ansvarlig for udformningen af hjemmesidens faner, indplaceringen af produkter og angivelsen af tekst. Klager havde mulighed for at orientere sig om kravene til rom i Spiritusforordningens bilag I, punkt 1, herunder minimumsalkoholindholdet. Derfor burde klager have kunnet konstatere, at betingelserne for at kalde produkterne rom ikke var opfyldt, uanset de fejlagtige leverandøroplysninger.
Sondring mellem mærkning og markedsføring
Nævnet præciserede, at indskærpelsen ikke var givet på grund af selve produktets mærkning, da klager ikke var ansvarlig herfor. Fødevarestyrelsens praksis i kontrolvejledningens afsnit 13.1 og mærkningsvejledningens afsnit 2.1 vedrører alene mærkning og ikke beskrivelse og præsentation af produkter.
Betydning af efterfølgende rettelser og vildledning
Nævnet bemærkede, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for sanktionen, og at klagers efterfølgende rettelser ikke ændrer på overtrædelsen på kontroltidspunktet. Endvidere var det ikke et krav, at overtrædelsen havde vildledt forbrugerne, for at kunne sanktionere efter Spiritusforordningens artikel 10, stk. 7.
Præcisering af indskærpelsens ordlyd
Miljø- og Fødevareklagenævnet præciserede indskærpelsens ordlyd for at fjerne den del af Spiritusforordningens artikel 10, stk. 7, som nævnet vurderede ikke var overtrådt, samt for at fjerne henvisningen til produktets mærkning. Den endelige ordlyd af indskærpelsen blev: "Med forbehold af artikel 11 og 12 samt artikel 13, stk. 2, 3 og 4 i spiritusforordningen, er det forbudt at anvende de forskriftsmæssige betegnelser, der er omhandlet i nærværende artikels stk. 2, i beskrivelsen eller præsentationen af en drikkevare, som ikke opfylder kravene under den relevante kategori fastsat i bilag I."
Lignende afgørelser