Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over byggetilladelse grundet manglende kompetence
Dato
16. december 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om revideret byggetilladelse til opførelse af enfamiliehus
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har behandlet en klage over Skanderborg Kommunes afgørelse af 21. oktober 2024. Afgørelsen vedrørte en revideret byggetilladelse til opførelse af et enfamiliehus med integreret garage, terrasser og overdækninger på matr. nr. [Matrikelnummer1], beliggende [Adresse1], 8680 Ry. Kommunens afgørelse blev truffet i medfør af byggeloven.
Klagerens anbringender
En omboende klagede den 30. oktober 2024 til MFKN. Klageren anførte primært, at den reviderede byggetilladelse tillod en forhøjelse af ejendommens niveau, hvilket ville forringe udsigten fra klagerens egen ejendom. Klageren fremhævede, at vedkommende selv tidligere havde modtaget påbud om at bygge i en højde, der ikke ville genere naboer.
Klageren udtrykte desuden undren over, at sagen ikke havde været i høring hos berørte naboejendomme. Klageren mente, at byggeriet var i strid med Naturbeskyttelseslovens § 16 om søbeskyttelseslinjen.
Kommunens svar
Skanderborg Kommune svarede den 15. november 2024, at kommunen ikke havde truffet afgørelse efter Naturbeskyttelseslovens § 16. Kommunen præciserede, at selvom dele af ejendommen var omfattet af en reduceret søbeskyttelseslinje, skulle hele byggeprojektet og den ansøgte terrænregulering etableres uden for denne beskyttelseslinje.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) afviser at realitetsbehandle klagen over Skanderborg Kommunes afgørelse af 21. oktober 2024 om revideret byggetilladelse. Afgørelsen er truffet i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3.
Nævnets kompetence
MFKN er klagemyndighed for administrative afgørelser, i det omfang det er fastsat i den øvrige lovgivning, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1. Det er en forudsætning for nævnets behandling af en klage, at der er truffet en afgørelse, som efter den øvrige lovgivning kan påklages til nævnet. Nævnet afgør selv spørgsmålet om sin kompetence.
Begrundelse for afvisning
Nævnet fandt, at Skanderborg Kommunes afgørelse om byggetilladelse ikke var truffet med hjemmel i lovgivning, der kan påklages til MFKN. Dette skyldes, at kommunen i forbindelse med byggetilladelsen ikke havde truffet afgørelse efter naturbeskyttelsesloven. Da der ikke var truffet en afgørelse, som falder inden for MFKN's klagekompetence, afviste nævnet at realitetsbehandle klagen.
Videresendelse af sagen
Klagen indeholdt punkter, der vedrørte Skanderborg Kommunes reviderede byggetilladelse, som er truffet efter byggelovgivningen. MFKN videresendte derfor den 12. december 2024 afgørelsen og klagen til Byggeklageenheden under Nævnenes Hus, som er den rette klageinstans for afgørelser efter byggelovgivningen. MFKN har ikke taget stilling til, om Byggeklageenheden kan behandle klagen.
Endelig afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser