Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse for terrænregulering i Haderslev
Dato
14. marts 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Haderslev Kommunes afgørelse om, at terrænregulering på [
Sagen omhandler en klage over Haderslev Kommunes afgørelse af 16. oktober 2024, hvor kommunen fastslog, at en foretaget terrænregulering på en ejendom i Haderslev ikke krævede landzonetilladelse. Ejendommen er beliggende i landzone og er i kommuneplan 2021 udpeget som bevaringsværdigt landskab og værdifuldt kulturmiljø.
Baggrund for klagen
En nabo kontaktede Haderslev Kommune den 13. august 2024 med oplysninger om, at der i perioden 2013-2015 var foretaget terrænregulering på ejendommen, hvor hele ejendommen angiveligt var blevet hævet. Kommunen svarede den 4. september 2024, at et specifikt ringformet anlæg var lovligt og ikke krævede landzonetilladelse. Klageren præciserede herefter, at klagen vedrørte den generelle hævning af ejendommen.
Kommunens vurdering
Den 26. september 2024 meddelte Haderslev Kommune klageren, at det ikke var konstateret, at jorden var hævet så væsentligt, at det udgjorde en ændret anvendelse, der krævede landzonetilladelse. Kommunen besluttede derfor ikke at foretage yderligere i sagen.
Den påklagede afgørelse
Haderslev Kommune traf den 16. oktober 2024 den formelle afgørelse om, at den foretagne terrænregulering ikke udgjorde et ulovligt forhold og dermed ikke krævede landzonetilladelse.
Klagen til Planklagenævnet
Naboen indgav klage til Planklagenævnet den 5. november 2024. Klagen anførte, at der ikke var ansøgt om tilladelse til terrænreguleringen, hvilket ifølge klageren var i strid med lovgivningen.
Planklagenævnet behandlede spørgsmålet om, hvorvidt den foretagne terrænregulering krævede landzonetilladelse i henhold til Planloven § 35, stk. 1.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3, herunder om et forhold kræver landzonetilladelse.
Generelt om krav om landzonetilladelse til terrænregulering
Terrænreguleringer er ikke i sig selv omfattet af kravet om landzonetilladelse. En terrænregulering kan dog udgøre en ændret anvendelse, der kræver landzonetilladelse. Dette kan være tilfældet, hvis terrænreguleringen sker med henblik på deponering eller opbevaring af overskudsjord, uden at dette tjener et andet formål, og hvor arealet ikke tidligere har været anvendt til dette. Det er dog en forudsætning, at der ikke er tale om et bagatelagtigt forhold.
Planklagenævnets vurdering og afgørelse
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Haderslev Kommunes vurdering af, at den foretagne terrænregulering ikke krævede landzonetilladelse. Nævnet lagde vægt på, at terrænreguleringen ikke medførte en ændret anvendelse af ejendommen. Dette skyldes, at der er tale om en parcelhusgrund i et boligområde, og at det foretagne ikke adskiller sig fra sædvanlig anvendelse i et sådant område.
Planklagenævnet bemærkede desuden, at kommunen ikke syntes at have truffet en afgørelse efter byggelovens § 13. En sådan afgørelse vil, hvis den træffes, kunne påklages til Byggeklageenheden.
Konklusion
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Haderslev Kommunes afgørelse af 16. oktober 2024. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser