Miljø- og Fødevareklagenævnets afslag på genoptagelse af sag om miljøgodkendelse til omladningsplads for jern- og metalskrot
Dato
28. november 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Afslag på anmodning om genoptagelse af sag om miljøgodkendelse til etablering af
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) traf den 29. november 2023 afgørelse om at ophæve Fredericia Kommunes miljøgodkendelse af 20. december 2019 til etablering af en omladningsplads for jern- og metalskrot på [Adresse 1], Fredericia. Afgørelsen trådte i kraft et år efter nævnets afgørelse, og sagen blev hjemvist til fornyet behandling.
Fredericia Kommune anmodede efterfølgende MFKN om at genoptage klagesagen. Kommunen begrundede anmodningen med fremkomsten af nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning.
Nye oplysninger og udfordringer
Kommunen oplyste, at virksomheden den 30. september 2024 havde fremsendt en støjrapport. Denne rapport redegjorde for støjpåvirkningen fra virksomhedens drift, inklusive alle væsentlige støjkilder, og viste overskridelser af de vejledende støjgrænser:
Periode | Overskridelse (ca.) |
---|---|
Dag | 2 dB |
Aften | 7 dB |
Nat | 12 dB |
Disse overskridelser inkluderede skibsstøj, og kommunen estimerede, at omkring 150 boliger ville være berørt. Virksomheden havde desuden fået udarbejdet en teknisk-økonomisk redegørelse over mulige støjreducerende tiltag.
Fredericia Kommune havde den 11. oktober 2024 anmodet Styrelsen for Patientsikkerhed om en udtalelse vedrørende de sundhedsmæssige aspekter af støjniveauerne, varighederne, tidspunkterne og antallet af berørte personer. Denne udtalelse forventedes at foreligge den 1. november 2025. Kommunen fandt det vanskeligt at vurdere og inddrage styrelsens udtalelse, færdiggøre sagsbehandlingen af miljøgodkendelsen og gennemføre en partshøring inden for den fastsatte frist. Derfor anmodede kommunen om, at virkningen af MFKN's ophævelse af miljøgodkendelsen blev udsat med minimum yderligere tre måneder til den 1. marts 2025.
Baggrund for den oprindelige miljøgodkendelse
Fredericia Kommune meddelte den 20. december 2019 miljøgodkendelse til omladning af jern- og metalskrot med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven § 33. Virksomhedens aktiviteter var omfattet af listepunkt K212 i Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed bilag 2, og godkendelsen var udarbejdet med udgangspunkt i standardvilkår fra Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed.
En støjvurdering fra et rådgivende ingeniørfirma, dateret 28. november 2019, lå til grund for kommunens afgørelse. Det fremgik af notatet, at støj fra skibenes hjælpemaskiner ikke indgik i støjberegningerne, da det ikke blev vurderet at være omfattet af virksomhedens anlæg. Kommunen vurderede, at de omkringliggende boliger ikke var støjbelastet, og at omgivelserne ikke påførtes væsentlige støjgener.
Miljø- og Fødevareklagenævnets tidligere afgørelse
MFKN ophævede Fredericia Kommunes afgørelse, da nævnet fandt, at de fastsatte vilkår ikke sikrede, at virksomheden kunne drives uden at påføre omgivelserne forurening, som var uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 22, stk. 1 og Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 19, stk. 1. Nævnet konkluderede, at støjnotatet af 28. november 2019 ikke var retvisende, da støj fra skibenes hjælpemaskiner ikke var medtaget i beregningerne. Sagen blev derfor hjemvist til fornyet behandling med henblik på at afdække den konkrete støjpåvirkning fra virksomhedens drift.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har afslået Fredericia Kommunes anmodning om at genoptage behandlingen af klagesagen.
Begrundelse for afslag
MFKN fandt, at der med anmodningen om genoptagelse ikke var fremkommet nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, eller oplysninger om, at der ved den tidligere sagsbehandling var begået væsentlige fejl, der kunne begrunde en genoptagelse af klagesagen. Nævnet lagde vægt på, at det i sin afgørelse af 29. november 2023 allerede havde taget stilling til virkningstidspunktet for ophævelsen og fastsat en frist, der skulle give kommunen den nødvendige tid til at gennemføre en fornyet sagsbehandling og tilvejebringe et lovligt grundlag for projektet. De nye oplysninger vedrørte ikke forhold, som gjorde sig gældende, da nævnet traf sin afgørelse, og som derfor burde have indgået i sagsbehandlingen, herunder i forbindelse med fristfastsættelsen.
Kommunens tilsynsforpligtelse
MFKN bemærkede, at det herefter er op til Fredericia Kommune som tilsynsmyndighed at føre tilsyn med, at Miljøbeskyttelsesloven § 65, stk. 1 og Miljøbeskyttelsesloven § 65, stk. 2, nr. 2 samt de fastsatte vilkår i miljøgodkendelsen overholdes. Nævnet henviste desuden til Miljøstyrelsens vejledning om håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven.
Afgørelsens endelighed
MFKN's afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 101, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser