Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over dispensation til etagebyggeri inden for søbeskyttelseslinjen grundet manglende klageberettigelse

Sagen omhandler en klage over Skanderborg Kommunes afgørelse af 3. juli 2017, hvor kommunen meddelte dispensation til etablering af et etagebyggeri i fem etager inden for søbeskyttelseslinjen på flere matrikelnumre i Skanderborg Markjorder, beliggende [Adresse1], Skanderborg.

Projektbeskrivelse og kommunens vurdering

Det ansøgte projekt er opdelt i to delområder. Det ene omfatter eksisterende randbebyggelse, mens det andet består af det nye etagebyggeri, der skal anvendes til bolig-, erhvervs- og detailhandelsformål, samt en parkeringskælder. Skanderborg Kommune meddelte dispensationen i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1, jf. Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 1.

Kommunen vurderede, at projektet stemte overens med den gældende lokalplan for området. De lagde vægt på, at området opleves som en del af den bymæssige bebyggelse, og at det ansøgte byggeri ville indgå naturligt i byrummet, samtidig med at det ville tilføje muligheder for sø-kig og gennemgang til søen. Kommunen mente, at projektet ville skabe sammenhæng mellem centerbebyggelsen i den nærliggende gade og søen.

Klagen og klagepunkter

Afgørelsen blev påklaget den 4. september 2023 af omboende, og klagen blev modtaget af Miljø- og Fødevareklagenævnet den 2. september 2024. Klagerne anførte flere punkter:

  • Der skulle have været truffet afgørelse om miljøvurderingspligt (VVM-screening) forinden dispensationen lovligt kunne meddeles.
  • Lokalplanen indeholdt ikke hjemmel for kommunen til at meddele dispensationen.
  • Projektet var blevet ændret og blev ikke opført i overensstemmelse med det oprindelige ansøgningsmateriale.
  • Dispensationen fra søbeskyttelseslinjen var bortfaldet, da den ikke var udnyttet inden for 3 år, og derfor var den ikke længere gyldig ved byggeriets påbegyndelse.

Skanderborg Kommune bemærkede den 15. september 2023, at afgørelse om dispensation fra søbeskyttelseslinjen efter almindelig praksis ikke afventer en VVM-screening. Kommunen anførte desuden, at påbegyndelse af byggemodning er tilstrækkeligt til at anse byggeriet som igangsat, hvorfor dispensationen fortsat var gyldig ved byggeriets begyndelse.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har afvist at realitetsbehandle klagen over Skanderborg Kommunes afgørelse om dispensation til etagebyggeri inden for søbeskyttelseslinjen.

Klageberettigelse

Nævnet bemærkede, at afgørelser truffet i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1 kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageberettigede er specifikt opregnet i Naturbeskyttelsesloven § 86, stk. 1. Denne bestemmelse omfatter adressaten for afgørelsen, ejeren af ejendommen, offentlige myndigheder, berørte nationalparkfonde, samt lokale og landsdækkende foreninger og organisationer med væsentlig interesse i afgørelsen eller varetagelse af rekreative interesser.

Nævnet fastslog, at ejere af omkringliggende ejendomme, herunder omboende, ikke er klageberettigede, da nabohensyn eller -interesser ikke er beskyttet efter naturbeskyttelsesloven. Dette gælder også, selvom mange naboer har samlet sig i en forening eller på en liste.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at klagerne, som er omboende, ikke er omfattet af den kreds af klageberettigede, der er opregnet i Naturbeskyttelsesloven § 86, stk. 1. På baggrund heraf afviste nævnet at realitetsbehandle klagen.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser