Energiklagenævnets afvisning af klage over Forsyningstilsynets afslag på at indlede tilsynssag
Dato
8. maj 2025
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Højdepunkt
Energiklagenævnets afgørelse i sag om Forsyningstilsynets afslag på at indlede en
Energiklagenævnet modtog en klage fra en organisation over Forsyningstilsynets afslag på at indlede en tilsynssag. Sagen omhandlede, hvorvidt Energiklagenævnet havde kompetence til at realitetsbehandle klagen.
Baggrund for klagen
Klager havde gentagne gange anmodet et varmeforsyningsselskab om at overgå fra et indirekte til et direkte kundeforhold for hvert forbrugssted i en grundejerforening. Varmeforsyningsselskabet afviste anmodningen den 12. december 2023 og fastholdt afslaget den 15. april 2024. Begrundelsen var, at alle betingelser i selskabets "Almindelige betingelser for fjernvarmeforsyning" for et direkte kundeforhold ikke var opfyldt, selvom klager mente, at det var teknisk gennemførligt.
Forsyningstilsynets afgørelse
Klager indgav en klage til Forsyningstilsynet den 2. maj 2024 over varmeforsyningsselskabets afslag. Forsyningstilsynet afviste den 13. august 2024 at behandle klagen. Tilsynet fandt ikke, at klagen gav anledning til en konkret begrundet mistanke om, at varmeforsyningsselskabet havde begået en lovovertrædelse af betydning eller udvist ulovlig adfærd i strid med varmeforsyningslovens bestemmelser. Derfor fandt Forsyningstilsynet ikke grundlag for at rejse en tilsynssag inden for sin kompetence i lov om Forsyningstilsynet.
Energiklagenævnets kompetence
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet af blandt andet Forsyningstilsynet efter Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1 eller regler udstedt i medfør heraf. Nævnets kompetence er således afgrænset til klager over myndighedsafgørelser. Spørgsmålet om, hvornår der foreligger en afgørelse, skal bedømmes ud fra det almindelige forvaltningsretlige afgørelsesbegreb. En afgørelse er en retsakt, der fastsætter, hvad der er eller skal være ret i et foreliggende tilfælde. Procesledende beslutninger, som ikke afslutter sagen eller fastsætter ret, er normalt ikke afgørelser i forvaltningslovens forstand. Dette omfatter eksempelvis tilsynsmyndigheders afvisning af at indlede en tilsynssag uden yderligere skridt til oplysning af sagen.
Energiklagenævnet afviste klagen over Forsyningstilsynets afslag på at indlede en tilsynssag.
Begrundelse for afvisning
Energiklagenævnet vurderede, at Forsyningstilsynets afslag på at indlede en tilsynssag, uden at iværksætte yderligere undersøgelser, var en procesledende beslutning. Da Energiklagenævnets kompetence er begrænset til at behandle klager over egentlige myndighedsafgørelser, og en procesledende beslutning ikke falder ind under dette begreb, kunne klagen ikke realitetsbehandles.
Energiklagenævnets afgørelse
Energiklagenævnet afviste klagen over Forsyningstilsynets afslag af 13. august 2024. Afgørelsen blev truffet i henhold til Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1 og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse af afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter varmeforsyningsloven skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4. Afgørelsen blev truffet af Energiklagenævnets formand i henhold til Bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet § 6, stk. 1.
Lignende afgørelser