Ophævelse af Fødevarestyrelsens afgørelse om tidsforbrug ved kontrolbesøg grundet utilgængelig Eksportportal
Dato
20. januar 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Dyresundhed og –velfærd
Højdepunkt
Ophævelse af afgørelse i sag om tidsforbrug på kontrolbesøg Miljø- og Fødevareklagenævnet
Sagen omhandler en klage over Fødevarestyrelsens fakturering af tidsforbrug ved et kontrolbesøg hos en sammenbringningsvirksomhed. Fødevarestyrelsen udførte et kontrolbesøg den 23. oktober 2023 og fakturerede for tidsforbruget, herunder to timer hvor embedsdyrlægen ikke kunne udføre arbejde på grund af en utilgængelig Eksportportal. Fødevarestyrelsen henviste til Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 9, stk. 1 som hjemmel for afgørelsen, idet de mente, at ventetiden ikke skyldtes styrelsens interne forhold, og at virksomheden selv var ansvarlig for at tilrettelægge arbejdet.
Klagerens anbringender
Virksomhedens ejer påklagede afgørelsen den 30. januar 2024 og anførte flere punkter:
- Fødevarestyrelsens afgørelse manglede hjemmel, da der blev faktureret for tid uden udført kontrol, hvilket stred mod Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 9, stk. 1.
- Formålet med betaling for kontrol var ikke aktualiseret, da der ikke blev udført kontrol i de to timer.
- Ventetiden var ikke foranlediget af klagers forhold, men skyldtes Fødevarestyrelsens egne retningslinjer, som kræver afsat tid til Eksportportalen.
- Afgørelsen var ikke proportionel, da klager var uden skyld i omstændighederne.
- Gebyret var opkrævet i strid med legalitetsprincippet, da det ikke var hjemlet ved lov for ikke-udført kontrolarbejde.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt, at både syn af dyr, administrativt arbejde og eventuel ventetid er en del af den samlede kontrolaktivitet omfattet af Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 9, stk. 1. De bemærkede, at undtagelsen kun gjaldt, hvis ventetiden skyldtes styrelsens interne forhold, hvilket de ikke mente var tilfældet her. Styrelsen anførte, at det var virksomhedens ansvar at tilrettelægge eksporterne for at undgå ventetid, og at dyrlægen havde været til rådighed på klagers foranledning. De påpegede også, at klager kunne have anmodet dyrlægen om at afslutte kontrollen tidligere, hvis der ikke var yderligere behov for styrelsens tilstedeværelse.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Fødevarestyrelsens afgørelse af 9. januar 2024 om tidsforbrug på kontrolbesøg. Nævnet fandt, at Fødevarestyrelsens afgørelse vedrørende fakturering for to timers ventetid mellem eksporter hvilede på forkert retsanvendelse.
Nævnets begrundelse
Nævnet lagde til grund, at Eksportportalen ikke var tilgængelig på kontroltidspunktet. Det blev konstateret, at Fødevarestyrelsens interne retningslinjer foreskriver, at der ikke faktureres for tid, hvor en medarbejder ikke har kunnet udføre sit arbejde, hvis dette skyldes styrelsens interne forhold. Nævnet vurderede, at utilgængeligheden af Eksportportalen skyldtes styrelsens interne forhold, idet portalens domænenavn indikerer, at det er styrelsens egen hjemmeside ().
Nævnet inddrog desuden et skema over tidsregistreringskoder fra Fødevarestyrelsen, som klager havde fremlagt. Heraf fremgik det, at der i forbindelse med eksport på et samlested ikke skal faktureres ved IT-problemer, der medfører, at systemet er utilgængeligt. På baggrund heraf vurderede nævnet, at Eksportportalens utilgængelighed havde forhindret dyrlægen i at udføre sit arbejde, og at dette var et internt forhold, som der i medfør af styrelsens egne retningslinjer ikke skulle faktureres for. Nævnet begrænsede sin prøvelse til dette forhold i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11.
Lignende afgørelser