Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om aktindsigt i vibrationsberegninger vedrørende Odense Letbane
Dato
7. oktober 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Ændring i sag om Odense Letbane P/S’ afslag på aktindsigt i oplysninger om beregninger
En journalist anmodede den 27. maj 2024 Odense Letbane P/S om aktindsigt i to dokumenter, herunder "OT-TS-PWY-PR-01004_AppB", som var underdokumenter til en tidligere udleveret testrapport. Odense Letbane P/S meddelte den 25. juni 2024 afslag på aktindsigt i det nævnte dokument.
Odense Letbane P/S begrundede afslaget med, at dokumentet indeholdt kritisk information om leverandøren COMSA S.A.U.'s tekniske beregninger, testresultater, designvalg og systemer. Offentliggørelse ville ifølge Odense Letbane P/S medføre væsentlig økonomisk skade for COMSA og risiko for, at det offentlige ville foretage indkøb af dårlige produkter, da producenter ikke ville risikere udlevering af forretningskritiske oplysninger. Afslaget blev givet med henvisning til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2 og 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5.
Journalisten påklagede afgørelsen den 3. juli 2024 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at dokumentet omhandlede en metode til måling af vibrationer i bygninger nær letbanen og dermed vedrørte miljøforhold, ikke økonomiske interesser. Klager fremhævede offentlighedens interesse i oplysninger om letbanens miljømæssige påvirkninger.
Under sagens behandling oplyste Odense Letbane P/S, at de undtagne oplysninger indeholdt beregninger af vibrationer og vibrationsudbredelser i jorden fra kørsel med letbanen. Disse beregninger udgjorde dokumentation fra COMSA for, at letbanen overholdt kontraktfastsatte krav og grænseværdier for vibrationer. Beregningerne vedrørte letbanens endelige linjeføring og var dateret umiddelbart før letbanens drift i maj 2022.
Sagen blev behandlet efter Miljøoplysningslovens § 2, stk. 1, jf. Miljøoplysningslovens § 4 a, og med anvendelse af 1985-offentlighedsloven i henhold til Miljøoplysningslovens § 6, stk. 2.
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at anmodningen om aktindsigt skulle behandles efter miljøoplysningsloven, da de ønskede oplysninger vedrørte beregninger af vibrationer fra letbanen, som påvirker miljøelementer, jf. Miljøoplysningslovens § 3, nr. 3, jf. nr. 1, og nr. 2.
Vurdering af emissionsoplysninger
Nævnet vurderede, at de undtagne oplysninger udgjorde "oplysninger om emissioner til miljøet". Dette skyldes, at der var tale om beregninger af vibrationer og vibrationsudbredelser i jorden fra kørsel på letbanen, samt oplysninger om beregningspunkternes lokalitet. Disse oplysninger blev anset for at være om arten, omfanget og stedet for fremtidige forudsigelige emissioner i form af vibrationer, der udledes til jord ved realistisk brug af letbanen.
Forholdet til undtagelsesbestemmelser
Miljø- og Fødevareklagenævnet fastslog, at de beskyttelseshensyn, som Odense Letbanes afslag på aktindsigt havde til hensigt at varetage – herunder beskyttelse af teknisk information og forretningsforhold af væsentlig økonomisk betydning for COMSA samt hensynet til det offentliges økonomiske interesser – faldt inden for rammerne af Miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2, litra d. Imidlertid finder undtagelserne i 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1 og 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5 ikke anvendelse på oplysninger om emissioner til miljøet, hvis et afslag på aktindsigt strider imod Miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2, andet afsnit, jf. Miljøoplysningslovens § 2, stk. 5 og Miljøoplysningslovens § 2, stk. 6.
Afgørelse
Da der var tale om oplysninger om emissioner til miljøet, fandt Miljø- og Fødevareklagenævnet, at Odense Letbanes afslag på aktindsigt var i strid med Miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2, andet afsnit, jf. Miljøoplysningslovens § 2, stk. 5 og Miljøoplysningslovens § 2, stk. 6. Oplysningerne var derfor omfattet af retten til aktindsigt i medfør af Miljøoplysningslovens § 2, stk. 1.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Odense Letbane P/S’ afgørelse af 25. juni 2024 om afslag på aktindsigt i dokumentet "OT-TS-PWY-PR-01004_AppB" til fuld aktindsigt. Odense Letbane P/S skal herefter udlevere dokumentet i sin helhed til klager. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser