Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage vedrørende Roskilde Kommunes afgørelse om motortræf på kortlagt areal
Dato
2. juli 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Jordforureningsloven
Højdepunkt
Afvisning af klage over anvendelse af kortlagt areal i forbindelse med motortræf
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage indgivet af en omboende til Miljø- og Fødevareklagenævnet vedrørende Roskilde Kommunes afgørelse af 17. april 2024. Kommunen havde vurderet, at afholdelse af motortræf på et areal ved [Adresse1], matr.nr. [Matrikelnummer1], ikke krævede tilladelse efter Jordforureningslovens § 8.
Klagerens anbringender
Klageren anførte, at kommunen anvender en grund, der er kortlagt på vidensniveau 2, til torsdagstræf, hvilket medfører yderligere jordforurening og er i strid med jordforureningsloven. Det blev også fremført, at der over 25 år kan være akkumuleret forurening af miljøfremmede og kræftfremkaldende stoffer, potentielt omfattet af miljøskadeloven. Klageren mente desuden, at torsdagstræffet udgør en ændring af arealanvendelsen, som kræver tilladelse efter Jordforureningslovens § 8.
Roskilde Kommunes vurdering
Roskilde Kommune fastholdt, at der ikke var krav om tilladelse efter Jordforureningslovens § 8, stk. 1, da arealet har været alment tilgængeligt siden starten af 1970'erne, og motortræffet ikke udgør en ændret arealanvendelse. Kommunen oplyste desuden, at afgørelser efter Jordforureningslovens § 8 ikke kan påklages til anden administrativ myndighed, jf. Jordforureningslovens § 16.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Roskilde Kommunes afgørelse af 17. april 2024. Afgørelsen omhandlede, at anvendelsen af kommunens areal på matr.nr. [Matrikelnummer1] i forbindelse med motortræf ikke krævede tilladelse efter Jordforureningslovens § 8.
Nævnets begrundelse for afvisning
Nævnet henviste til Jordforureningslovens § 77, stk. 1, nr. 1, som fastslår, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter loven kan påklages til nævnet, medmindre andet fremgår af lovens øvrige bestemmelser. Det blev dog konstateret, at Jordforureningslovens § 16 specifikt angiver, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter Jordforureningslovens § 8 ikke kan påklages til anden administrativ myndighed. På baggrund heraf fandt nævnet, at der ikke var klageadgang i den foreliggende sag.
Tilsyn og klageadgang
Nævnet bemærkede desuden, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med overholdelse af loven, jf. Jordforureningslovens § 65, stk. 1, nr. 1. Tilsynsmyndigheden skal foranledige ulovlige forhold lovliggjort, medmindre de er af underordnet betydning, jf. Jordforureningslovens § 67, stk. 1 og Jordforureningslovens § 67, stk. 2. Afgørelser om tilsyn efter Jordforureningslovens § 67, stk. 1 og Jordforureningslovens § 67, stk. 2 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. Jordforureningslovens § 67, stk. 3. En eventuel klage over Roskilde Kommunes tilsyn efter jordforureningsloven skal derfor rettes til Ankestyrelsen, som fører tilsyn med kommunerne efter kommunestyrelsesloven.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. En eventuel retssag skal anlægges inden 12 måneder, jf. Jordforureningslovens § 87, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser