Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en anmodning om aktindsigt i miljøoplysninger vedrørende en ejendom i Brønderslev. Klager anmodede den 22. marts 2024 Brønderslev Forsyning A/S om aktindsigt i en række forhold vedrørende vand, fjernvarme og kloak på ejendommen [Adresse1], 9700 Brønderslev. Anmodningen omfattede specifikt ledningskort/ledningsplaner, tilslutningsaftaler, dokumentation for betalt tilslutningsafgift, eventuelle øvrige økonomiske aftaler samt dokumentation for selskabets afholdte omkostninger til tilslutning af ejendommen, herunder fakturaer og slutregnskab. Brønderslev Forsyning A/S meddelte den 17. april 2024 afslag på anmodningen om aktindsigt. ### Brønderslev Forsyning A/S's begrundelse for afslag Selskabet begrundede afslaget på aktindsigt i ledningskort/ledningsplaner med, at disse ikke eksisterer som separate dokumenter, men er en del af en digital ledningsdatabase, som kræver konstruktion af et specifikt kortudsnit. For tilslutningsaftaler og dokumentation for betalt tilslutningsafgift henviste selskabet til en høring af bygherren, som ikke ønskede oplysningerne udleveret grundet potentiel væsentlig økonomisk betydning for virksomheden, jf. Offentlighedsloven § 34. Vedrørende dokumentation for afholdte omkostninger oplyste Brønderslev Forsyning A/S, at der ikke foreligger særskilt opgørelse eller slutregnskab for de enkelte tilslutningssager, da omkostninger er en del af et større regnskab og ikke umiddelbart fremgår for den enkelte sag. Selskabet fandt heller ikke grundlag for meroffentlighed, jf. Offentlighedsloven § 14. ### Klagerens indsigelser Klager påklagede afgørelsen den 14. maj 2024 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at ledningskort nemt burde kunne frembringes fra den digitale database, og at Brønderslev Forsyning A/S's høring af bygherren var ledende og opstillede en fejlagtig præmis om væsentlig økonomisk skade. Klager fandt det desuden usandsynligt, at der ikke forelå særskilt opgørelse eller slutregnskab for de enkelte tilslutningssager, da selskabet skal kunne dokumentere faktiske omkostninger over for grundejeren. ### Brønderslev Forsyning A/S's bemærkninger til klagen Brønderslev Forsyning A/S fastholdt, at konstruktion af et ledningskort fra databasen ikke er en simpel handling og derfor ikke er omfattet af aktindsigt, da det ikke er et eksisterende dokument, jf. Offentlighedsloven § 7. Selskabet mente, at høringen af bygherren var åben, og at bygherrens ønske om ikke at udlevere oplysningerne var fulgt. Vedrørende omkostningsdokumentation fastholdt selskabet, at særskilte opgørelser ikke eksisterer og ikke kan fremskaffes ved få og enkle kommandoer, jf. Offentlighedsloven § 11 og Offentlighedsloven § 12. Selskabet indsendte dog Excel-oversigter, der illustrerede, hvordan omkostninger registreres samlet, og oplyste, at det ville være vanskeligt at konstruere et retvisende billede for en konkret ejendom.

Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1, og Miljøoplysningsloven § 3, jf. Miljøoplysningsloven § 4 a. Nævnet fandt, at Brønderslev Forsyning A/S er omfattet af Miljøoplysningsloven § 1, stk. 2, da selskabet varetager funktioner i relation til miljøet og er underlagt offentlig kontrol. De ønskede oplysninger blev vurderet som miljøoplysninger, jf. Miljøoplysningsloven § 3, nr. 3, jf. Miljøoplysningsloven § 3, nr. 1, og Miljøoplysningsloven § 3, nr. 5, jf. Miljøoplysningsloven § 3, nr. 3, jf. Miljøoplysningsloven § 3, nr. 1. ### Aktindsigt i ledningskort/ledningsplaner Nævnet ændrede Brønderslev Forsyning A/S’ afslag på aktindsigt i ledningskort/ledningsplaner til fuld aktindsigt. Miljøoplysningsloven tager udgangspunkt i et bredt oplysningsbegreb, der er teknologineutralt og omfatter oplysninger i databaser, i modsætning til offentlighedslovens dokumentbegreb. Det følger af Miljøoplysningsloven § 4, stk. 2, at myndigheden skal stille miljøoplysninger til rådighed i den ønskede form, medmindre der er rimelige grunde til andet. Nævnet vurderede, at den nødvendige bearbejdning for at udlevere oplysninger fra en digital database ikke kan begrunde et afslag på aktindsigt. Brønderslev Forsyning A/S er dog ikke forpligtet til at udarbejde supplerende beskrivelser ud over en almindelig signaturforklaring. ### Aktindsigt i aftaler om tilslutning og dokumentation for betalt tilslutningsafgift Nævnet ændrede Brønderslev Forsyning A/S’ afslag på aktindsigt i tilslutningsaftaler og dokumentation for betalt tilslutningsafgift til fuld aktindsigt. Nævnet fandt, at Brønderslev Forsyning A/S ikke i tilstrækkeligt omfang havde sandsynliggjort, at oplysningerne var omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Offentlighedsloven § 12, stk. 1, nr. 2, som vedrører drifts- eller forretningsforhold af væsentlig økonomisk betydning. Selskabet havde udelukkende henvist til bestemmelsens ordlyd uden konkretisering af eventuelle skadevirkninger. Desuden skal undtagelsesbestemmelser i miljøoplysningsloven anvendes restriktivt under hensyntagen til samfundets interesse i offentliggørelse, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3, 2. pkt. ### Aktindsigt i dokumentation for afholdte omkostninger til tilslutning Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Brønderslev Forsyning A/S’ afslag på aktindsigt i dokumentation for selskabets afholdte omkostninger til tilslutning og hjemviste denne del af sagen til fornyet behandling. Nævnet lagde til grund, at selskabet er i besiddelse af oplysninger, herunder fakturaer, der kan relateres til omkostningerne, selvom der ikke foreligger et samlet slutregnskab. Myndigheden er forpligtet til at foretage en søgning i sine systemer med oplagte søgeord for at identificere relevante oplysninger. Det forhold, at oplysningerne muligvis ikke giver et fuldstændigt billede, kan ikke medføre afslag på aktindsigt i de dele, der kan identificeres. ### Miljø- og Fødevareklagenævnets øvrige bemærkninger Brønderslev Forsyning A/S skal i den fornyede behandling foretage en søgning i selskabets systemer for at identificere relevante oplysninger. Selskabet er ikke forpligtet til manuelt at gennemgå alle regnskabsbilag. Efter søgningen skal selskabet vurdere aktindsigt i de fundne oplysninger efter miljøoplysningslovens almindelige regler. Nævnet understregede, at undtagelsesbestemmelserne i Offentlighedsloven § 2, Offentlighedsloven § 7, Offentlighedsloven § 10, Offentlighedsloven § 12, stk. 1, og Offentlighedsloven § 13, stk. 1, skal anvendes restriktivt, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3, 2. pkt. Der skal foretages en konkret begrundet afvejning af offentlighedens interesser over for interesserne i at afslå udlevering, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3, 1. pkt.

Lignende afgørelser