Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om aktindsigt i Brønderslev Forsyning A/S
Dato
3. oktober 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Ændring i sag om Brønderslev Forsyning A/S’ delvise afslag på aktindsigt i oplysninger
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Brønderslev Forsyning A/S' delvise afslag på aktindsigt i oplysninger vedrørende en ejendom på [Adresse1], 9700 Brønderslev. Klager havde anmodet om aktindsigt i ledningskort/ledningsplaner, tilslutningsaftaler, dokumentation for betalt tilslutningsafgift samt dokumentation for selskabets afholdte omkostninger til tilslutning af vand, fjernvarme og kloak på ejendommen.
Brønderslev Forsyning A/S meddelte delvist afslag på anmodningen. Selskabet anførte, at ledningskort ikke eksisterede som separate dokumenter, men var en del af en digital database, som krævede konstruktion for at kunne udleveres. Vedrørende tilslutningsaftaler og afgifter oplyste selskabet, at der ikke var opkrævet nyt tilslutningsbidrag for spildevand, og at fakturaer for vand- og varmeforsyning var udleveret. For afholdte omkostninger blev det anført, at der ikke forelå særskilt opgørelse eller slutregnskab for de enkelte tilslutningssager, da omkostningerne var en del af et større regnskab.
Klager påklagede afgørelsen og argumenterede for, at ledningskort nemt burde kunne genereres digitalt, at det virkede usandsynligt, at tilslutningsdokumenter ikke eksisterede, og at det var absurd, at der ikke forelå særskilt opgørelse over omkostninger. Klager mente desuden, at forsyningens høring af bygherren vedrørende forretningshemmeligheder havde været ledende.
Brønderslev Forsyning A/S fastholdt sit standpunkt og forklarede, at konstruktion af et ledningskort fra databasen ikke var en simpel proces og derfor ikke var omfattet af aktindsigtsreglerne, jf. 2013-offentlighedsloven § 7. Selskabet gentog, at de efterspurgte dokumenter for tilslutningsaftaler og omkostninger ikke eksisterede i den ønskede form og ikke kunne fremskaffes ved få og enkle kommandoer, jf. 2013-offentlighedsloven § 11 og 2013-offentlighedsloven § 12. Under sagens behandling fremsendte selskabet dog supplerende materiale, herunder et skærmbillede, der dokumenterede betaling af opkrævninger for vand og varme, samt Excel-oversigter, der illustrerede, hvordan omkostninger blev registreret samlet og ikke pr. ejendom.
Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1 og Miljøoplysningsloven § 3, jf. Miljøoplysningsloven § 4 a. Nævnet fandt, at Brønderslev Forsyning A/S er omfattet af miljøoplysningsloven, da selskabet varetager funktioner relateret til miljøet og er underlagt offentlig kontrol, jf. Miljøoplysningsloven § 1, stk. 2. De anmodede oplysninger blev vurderet som miljøoplysninger, da de vedrører tilslutning af en ejendom til forsyning og kloak, hvilket påvirker miljøelementer som vand og jord, samt de økonomiske forudsætninger herfor, jf. Miljøoplysningsloven § 3.
Aktindsigt i ledningskort/ledningsplaner
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Brønderslev Forsyning A/S’ afslag på aktindsigt i ledningskort/ledningsplaner til fuld aktindsigt. Nævnet lagde vægt på, at miljøoplysningsloven, i modsætning til offentlighedsloven, ikke tager udgangspunkt i et dokumentbegreb, men i oplysninger, uanset form eller format, herunder oplysninger i databaser, jf. Miljøoplysningsloven § 3. Det blev fastslået, at et minimum af bearbejdning for at udlevere oplysninger fra en digital database er forudsat i loven og kan ikke begrunde et afslag. Dette er i overensstemmelse med Rådets direktiv 2003/4/EF og praksis fra Folketingets Ombudsmand. Brønderslev Forsyning A/S skal derfor udlevere de pågældende oplysninger, dog uden at skulle udarbejde supplerende beskrivelser ud over nødvendig signaturforklaring. Afgørelsen er truffet med henvisning til Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1, Miljøoplysningsloven § 6, stk. 2, Miljøoplysningsloven § 4, stk. 2, og Miljøoplysningsloven § 5 b, stk. 1.
Aktindsigt i tilslutningsaftaler og dokumentation for betalt tilslutningsafgift
Nævnet stadfæstede Brønderslev Forsyning A/S’ delvise afslag på aktindsigt i tilslutningsaftaler og dokumentation for betalt tilslutningsafgift. Dette skyldtes, at selskabet ikke var i besiddelse af de efterspurgte tilslutningsaftaler for spildevandsafledning eller vand- og varmeforsyning, ligesom der ikke forelå fakturaer for tilslutningsbidrag til spildevandsafledning. Retten til aktindsigt gælder kun oplysninger, der er i myndighedens besiddelse, jf. Miljøoplysningsloven § 3. Det blev dog bemærket, at det fremsendte skærmbillede, der dokumenterer betalingen af opkrævningerne, skal udleveres, hvis det ikke allerede er sket.
Aktindsigt i dokumentation for afholdte omkostninger til tilslutning
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Brønderslev Forsyning A/S’ afslag på aktindsigt i dokumentation for selskabets afholdte omkostninger til tilslutning af vand, fjernvarme og kloak og hjemviste denne del af sagen til fornyet behandling. Nævnet lagde til grund, at selskabet var i besiddelse af oplysninger, herunder fakturaer, der kunne relateres til de afholdte omkostninger, selvom der ikke forelå et samlet slutregnskab. Klagerens anmodning blev ikke fortolket indskrænkende til kun at omfatte en samlet opgørelse. Brønderslev Forsyning A/S skal foretage en søgning i sine systemer med oplagte søgeord og tage stilling til aktindsigt i de fundne oplysninger efter miljøoplysningslovens almindelige regler. Nævnet understregede, at undtagelsesbestemmelserne i 1985-offentlighedsloven § 2, 1985-offentlighedsloven § 7, 1985-offentlighedsloven § 10, 1985-offentlighedsloven § 12, stk. 1, og 1985-offentlighedsloven § 13, stk. 1 skal anvendes restriktivt under hensyntagen til samfundets interesse i offentliggørelse, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3, 2. pkt.. En konkret begrundet afvejning af interesser skal foretages, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3, 1. pkt..
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser