Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende vildledning om kontrolresultater via brug af elitesmiley

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag om en virksomheds fortsatte brug af et udgået elitesmiley-mærke. Sagen er afgjort i henhold til Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 25, jf. Fødevarelovens § 58 a, stk. 1.

Klagen og Fødevarestyrelsens indskærpelse

Virksomheden påklagede den 22. april 2024 Fødevarestyrelsens indskærpelse, som blev givet under et kontrolbesøg samme dag. Fødevarestyrelsen konstaterede, at virksomheden fortsat markedsførte sig med elitestatus via et ophængt elitemærkat, selvom elitesymbolet ophørte pr. 1. januar 2022. Virksomheden bemærkede under kontrollen, at mærket ville blive fjernet straks.

Indskærpelsen medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg. Virksomheden anførte i sin klage, at den ikke tidligere var blevet anmodet om at fjerne elitesmileyen, og at dette heller ikke fremgik af en tidligere kontrolrapport.

Fødevarestyrelsens bemærkninger

Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet og bemærkede, at indskærpelsen var givet i medfør af Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 18, stk. 7 jf. Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 29, stk. 2. Styrelsen fremhævede, at de siden elitesymbolets ophør har gennemført oplysningskampagner om ændringen af smileyordningen.

Fødevarestyrelsen forklarede desuden, at offentliggørelse af kontrolresultater ikke blev kontrolleret ved tidligere besøg hos klager, da styrelsen udfører stikprøvebaseret kontrol. Det er ikke en forudsætning for at sanktionere en regelovertrædelse, at virksomheden er blevet vejledt forud herfor. Styrelsen mente ikke, at manglende tidligere anmodninger om at fjerne elitesmileyen fritog klager fra ansvaret for at overholde reglerne. Styrelsen vejleder eller vurderer ikke vildledning af forbrugerne som en bagatelagtig overtrædelse.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 22. april 2024 om, at virksomheden ikke må vildlede forbrugerne med hensyn til resultaterne af kontrollen. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Nævnets vurdering af vildledning

Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 25. Det blev konstateret, at elitestatus for virksomheder er ophørt, og det var uomtvistet, at klager anvendte det tidligere elitesymbol på kontroltidspunktet. Nævnet vurderede, at brugen af elitesymbolet vildledte forbrugerne om virksomhedens status som elitevirksomhed og dermed om kontrolresultaterne.

Ansvar og kontrolpraksis

Nævnet bemærkede, at Fødevarestyrelsens kontrol udføres som stikprøvekontrol. Det forhold, at styrelsen ikke tidligere havde haft bemærkninger til brugen af elitesymbolet, var alene udtryk for, at forholdet ikke var blevet kontrolleret, og det betød ikke, at styrelsen havde godkendt det. Nævnet understregede, at styrelsen ikke er afskåret fra at sanktionere en overtrædelse, blot fordi den ikke er kontrolleret tidligere, eller fordi virksomheden ikke forudgående er blevet vejledt om at bringe overtrædelsen til ophør.

Det er virksomhedens eget ansvar at sikre overholdelse af reglerne, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 artikel 17, stk. 1. Nævnet fastholdt, at Fødevarestyrelsen altid skal reagere, når den bliver bekendt med en overtrædelse af fødevarelovgivningen.

Lignende afgørelser