Command Palette

Search for a command to run...

Landbrugsstøtte nedsat efter fjernelse af GLM-landskabselement

Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 11. august 2023, som nedsatte klagers landbrugsstøtte for 2021 med 3 %. Nedsættelsen skyldtes en konstateret overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav 1.36, delkrav 1, vedrørende fjernelse af et GLM-landskabselement (en sø) på en mark i Brande.

Landbrugsstyrelsen konstaterede ved en administrativ kontrol den 24. oktober 2022, at et GLM-landskabselement var blevet fjernet i 2021. Styrelsen bemærkede, at der ikke var indsendt et ændringsforslag i Internet Markkort (IMK) forud for fjernelsen, hvilket er et krav i henhold til Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse for kalenderåret 2021 § 3, stk. 1.

Klagerens argumenter

Klageren, der er forpagter af marken, anførte, at det var markens ejer, der havde fjernet landskabselementet. Klageren forklarede, at landskabselementet oprindeligt var et hul, hvor tre drænledninger samledes, og at et afledningsrør var kollapset, hvilket nødvendiggjorde en reparation. Klageren fremhævede desuden, at Ikast-Brande Kommune allerede den 18. november 2020 havde afregistreret arealet som beskyttet natur efter Naturbeskyttelsesloven § 3, og at forholdet dermed var lovliggjort to år før Landbrugsstyrelsens kontrol.

Landbrugsstyrelsens bemærkninger

Landbrugsstyrelsen fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at klageren som støttemodtager var ansvarlig for, at de afgivne oplysninger i fællesskemaet var korrekte, og at ændringer blev meddelt. Styrelsen understregede, at kommunens afgørelse om afregistrering af arealet som beskyttet natur efter Naturbeskyttelsesloven § 3 ikke kunne sidestilles med en dispensation, der ville påvirke status som GLM-landskabselement. Styrelsen henviste til, at formålet med krydsoverensstemmelseskrav 1.36 er at opretholde småbiotoper og understøtte biodiversiteten, hvilket fjernelsen af elementet stred imod. Overtrædelsen blev karakteriseret med en samlet score på 9, baseret på alvor (4), omfang (2) og varighed (3).

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 11. august 2023 om nedsættelse af klagers landbrugsstøtte for 2021 med 3 %.

Nævnets vurdering af overtrædelsen

Nævnet fandt, at klageren havde overtrådt krydsoverensstemmelseskrav 1.36, jf. Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse for kalenderåret 2021 § 3 og bilag 1, pkt. 1.36. Dette skyldes, at et GLM-landskabselement ikke må fjernes, ødelægges eller reduceres i omfang, jf. Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse for kalenderåret 2021 § 4, stk. 5. Nævnet lagde vægt på, at klageren som støttemodtager er ansvarlig for overholdelse af reglerne, uanset om det var markens ejer, der fysisk fjernede elementet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 artikel 97, stk. 1, jf. artikel 91, stk. 2. Klageren burde have anmodet Landbrugsstyrelsen om at ophæve registreringen som GLM-landskabselement forud for fjernelsen.

Betydning af kommunal afregistrering

Nævnet vurderede, at Ikast-Brande Kommunes afregistrering af arealet som beskyttet natur efter Naturbeskyttelsesloven § 3 ikke ændrede ved overtrædelsen af krydsoverensstemmelseskravet. Dette skyldes, at definitionen af et GLM-landskabselement i bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 omfatter alle små søer og vandhuller under 2.000 m², uanset om de er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Nævnet bemærkede, at en fravigelse af forbuddet mod fjernelse af GLM-landskabselementer kun kan ske, hvis der er meddelt dispensation efter Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2 fra lovens Naturbeskyttelsesloven § 3, hvilket ikke var tilfældet i denne sag. Derfor var forbuddet mod fjernelse gældende, selvom arealets registrering som beskyttet natur var fjernet.

Lignende afgørelser