Planklagenævnets afvisning af klage over afslag på lovliggørende dispensation pga. overskredet klagefrist
Dato
17. april 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Københavns Kommunes afslag på lovliggørende dispensation
Københavns Kommune traf den 31. oktober 2023 en afgørelse om afslag på en lovliggørende dispensation fra lokalplan nr. 300, Kirkegårdsvej. Afslaget vedrørte bibeholdelse af en kaffebar/café på ejendommen A1, 2300 København S. Afgørelsen blev fremsendt via den digitale selvbetjeningsløsning "Byg og Miljø" samme dag.
Klageren oplyste at være blevet bekendt med afgørelsen den 1. november 2023. Afgørelsen indeholdt en klagevejledning, der informerede om en klagefrist på 4 uger til Planklagenævnet via klageportalen. Kommunen fulgte op med en e-mail den 13. november 2023, hvor klageren igen blev gjort opmærksom på den fire ugers klagefrist.
Den 1. december 2023 indgav klageren en klage til Byggeklageenheden under Nævnenes Hus. Byggeklageenheden afviste at behandle klagen grundet manglende kompetence og videresendte sagen til Planklagenævnet den 8. december 2023. Klageren indgav efterfølgende en klage direkte til Planklagenævnet via klageportalen den 28. december 2023.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.
Regler for klagefrist
En kommunes afslag på dispensation efter planloven kan påklages til Planklagenævnet, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. En klage skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Planloven § 60, stk. 1. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Det følger af Forvaltningsloven § 7, stk. 2, at en forvaltningsmyndighed, der modtager en henvendelse uden for sit sagsområde, skal videresende den til rette myndighed. Praksis tilsiger, at en klagefrist normalt anses for overholdt, hvis klagen ved en undskyldelig fejltagelse indgives til en forkert myndighed inden for fristen, og klagen derefter videresendes.
Planklagenævnets praksis vedrørende overskridelse af klagefrister er restriktiv. En klage, der er indgivet efter fristens udløb, afvises normalt, medmindre der foreligger ekstraordinære og undskyldelige omstændigheder, såsom forkert klagevejledning.
Klagefrist i den konkrete sag
Planklagenævnet fastslog, at klagefristen senest skulle beregnes fra den 1. november 2023, hvor klageren blev bekendt med afgørelsen. Dette betød, at klagefristen udløb den 29. november 2023.
Klageren indgav sin klage til Byggeklageenheden den 1. december 2023, hvilket var 2 dage efter klagefristens udløb. Da klagen blev indgivet for sent til den forkerte myndighed, fandt nævnet ikke grundlag for at vurdere, om der var tale om en undskyldelig fejltagelse, der kunne afbryde klagefristen.
Undskyldelige omstændigheder
Nævnet bemærkede, at Københavns Kommune havde vejledt korrekt om klagefristen og proceduren via klageportalen. Kommunen havde desuden den 13. november 2023, inden for klageperioden, igen gjort klageren opmærksom på den fire ugers frist. Der blev ikke fundet andre undskyldelige omstændigheder i sagen, som kunne begrunde fristoverskridelsen.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet afviste derfor at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser