Ophævelse og hjemvisning af indskærpelse vedrørende adgang fra toilet til fødevareopbevaring
Dato
28. februar 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning af indskærpelse i sag om hygiejnisk indretning i Københavns
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 17. oktober 2023. Indskærpelsen vedrørte direkte adgang fra toiletter til lokaler, hvor der opbevares fødevarer, og blev givet i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. 1, stk. 3, 2. pkt., og Fødevarelovens § 58 a.
Fødevarestyrelsens indskærpelse
Ved et kontrolbesøg konstaterede Fødevarestyrelsen, at døren til personaletoilettet i kælderen, hvor virksomheden havde fødevarelager, stod åben. Der var ingen dør mellem forrummet og fødevarelageret, hvilket medførte direkte adgang fra toilettet til fødevareopbevaringslokalet. Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at der ikke måtte være direkte adgang fra toiletter til lokaler, hvor der opbevares fødevarer, og begrundede dette med, at der kunne ske kontaminering af fødevarerne.
Klagerens argumenter
Virksomhedens ejer påklagede indskærpelsen og anførte, at:
- Toilettet er placeret i et stort forrum.
- Placeringen ikke udgør en fare for fødevaresikkerheden eller indpakkede fødevarer.
- Fødevarestyrelsen ikke havde henvist til en risikovurdering for at understøtte kontamineringsrisikoen.
- Der ikke var risiko for kontaminering af personaletøj, hvis det lå i et forrum til et toilet, med henvisning til en DTU-risikovurdering.
- Der ikke var støtte i Hygiejneforordningen for, at der skulle være en dør i forrummet mellem et toilet og et lager, og at den engelske sprogversion af forordningen ikke krævede døre eller konstant lukkede døre.
Fødevarestyrelsens svar på klagen
Fødevarestyrelsen fastholdt, at indskærpelsen var korrekt, idet ordlyden af Hygiejneforordningen ikke betinger en påvist fare for fødevaresikkerheden, men alene forbyder direkte adgang. Styrelsen afviste relevansen af DTU's risikovurdering vedrørende personaletøj og påpegede, at den eneste praktiske måde at overholde bestemmelsen på var ved at have et forrum med døre, der fungerer som en sluse.
Nye oplysninger under sagsbehandlingen
Under Miljø- og Fødevareklagenævnets behandling af sagen fremlagde klager nye oplysninger i form af et svar fra EU-Kommissionen. Kommissionens svar indikerede, at Hygiejneforordningen ikke stiller krav om døre, herunder i relation til udformning, placering, åbne eller lukkede døre, med udsagn som ”The requirement does not refer to doors” og ”The EU requirement does not lay down details on the closure of the doors”.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 17. oktober 2023 og hjemviste sagen til fornyet behandling. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.
Begrundelse for hjemvisning
Nævnet vurderede, at klagerens nye oplysninger om EU-Kommissionens fortolkning af Hygiejneforordningen artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. 1, stk. 3, 2. pkt., var af væsentlig betydning for sagen. Disse oplysninger var ikke indgået i Fødevarestyrelsens førsteinstansbehandling og vedrørte grundlaget for indskærpelsen. For at sikre klageren en to-instans behandling af sagen, fandt nævnet det nødvendigt at hjemvise sagen til Fødevarestyrelsen for en fornyet behandling på baggrund af de nye oplysninger. Nævnet bemærkede, at en ophævelse og hjemvisning på baggrund af nye oplysninger ikke nødvendigvis ville betyde, at Fødevarestyrelsen træffer en ny afgørelse med et andet resultat. Nævnets prøvelse var begrænset til grundlaget for hjemvisningen, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.
Lignende afgørelser