Sygeløn ved arbejdsskade: Krav om 8 ugers anciennitet?
Sagsnr
Sag nr. 2024-769 Børge Dahl
Dato
16. december 2024
Dokument
Beskrivelse
Fagligt Fælles Forbund mod Dansk Industri Overenskomst III for Køge Hospital Project Team I/S.
Resume
Sagen angår en virksomheds pligt til at betale sygeløn til en medarbejder ved fravær som følge af tilskadekomst på arbejdspladsen. Hovedspørgsmålet er, om overenskomstgrundlaget indebærer, at de ansatte har ret til sygeløn ved arbejdsskade fra første ansættelsesdag, eller om denne ret først indtræder efter 8 ugers ansættelse. Der er endvidere uenighed om opgørelsen af et eventuelt efterbetalingskrav.
Sagen angår en virksomheds pligt til at betale sygeløn til en medarbejder ved fravær som følge af tilskadekomst på arbejdspladsen. Hovedspørgsmålet er, om overenskomstgrundlaget indebærer, at de ansatte har ret til sygeløn ved arbejdsskade fra første ansættelsesdag, eller om denne ret først indtræder efter 8 ugers ansættelse. Der er endvidere uenighed om opgørelsen af et eventuelt efterbetalingskrav.
Sagen blev behandlet af en faglig voldgiftsret med fhv. højesteretspræsident Børge Dahl som opmand. Parterne var Fagligt Fælles Forbund (3F) som klager og Dansk Industri Overenskomst III for Køge Hospital Project Team I/S (KHPT) som indklagede.
Sagens Baggrund og Parternes Argumenter
Medarbejderen A, medlem af 3F, blev ansat som ”general worker” hos KHPT den 14. september 2023. Den 26. oktober 2023, efter cirka 6 ugers ansættelse, kom A til skade under arbejdet på en hospitalsbyggeplads. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring anerkendte senere skaden som en arbejdsskade. KHPT opsagde A den 10. november 2023 til fratrædelse den 22. december 2023. 3F krævede sygeløn for perioden 27. oktober til 22. december 2023, hvilket KHPT afviste.
Klager (3F) argumenterede for, at Bygge- og Anlægsoverenskomstens § 55, stk. 5, alene kræver, at medarbejderen er dagpengeberettiget efter sygedagpengeloven. Ifølge sygedagpengelovens § 34 har enhver medarbejder med en arbejdsskade ret til dagpenge fra første fraværsdag uden krav om forudgående beskæftigelse. 3F mente, at et protokollat fra 2005, der fastslog et 8-ugers anciennitetskrav, var bortfaldet, da overenskomstbestemmelsen blev ændret i 2007.
Indklagede (KHPT) fastholdt, at overenskomstens § 55 indebærer tre kumulative betingelser for sygeløn ved tilskadekomst, herunder opfyldelse af sygedagpengelovens almindelige beskæftigelseskrav på 8 uger (§ 30). KHPT henviste til 2005-protokollatet som en fortsat gældende fælles forståelse, der ikke var ændret ved senere overenskomstforhandlinger eller lovændringer. KHPT anførte, at 3F ikke havde løftet bevisbyrden for en ændret forståelse.
Bevisførelse og Yderligere Uenigheder
Der blev afgivet forklaringer af den tidligere medarbejder A, tidligere og nuværende forhandlingssekretærer fra 3F (B og C), en tidligere chefkonsulent fra DI (D) og en HR Business Partner fra KHPT (E). Forklaringerne belyste især forhandlingerne omkring 2005-protokollatet og 2007-overenskomsten samt As sygemelding og kommunikation med KHPT.
Parterne var også uenige om opgørelsen af et eventuelt efterbetalingskrav, herunder om lørdag den 28. oktober 2023 skulle medregnes som en arbejdsdag, om 3 planlagte feriedage skulle anses for afholdt under sygefraværet, og om arbejdstagerandelen af pensionsbidrag skulle inkluderes i kravet.
Arbejdsrettens Afgørelse
Arbejdsretten fastslår, at en medarbejders ret til sygeløn ved sygefravær som følge af tilskadekomst på arbejdspladsen efter Bygge- og Anlægsoverenskomstens § 55 ikke er betinget af 8 ugers ansættelse i virksomheden. Retten gælder fra første ansættelsesdag.
Opmanden begrunder afgørelsen med følgende:
- Overenskomstens ordlyd: Efter § 55, stk. 5, gælder anciennitetskravet i stk. 3 ikke ved tilskadekomst i virksomheden under udførelsen af arbejdet. Der stilles alene krav om, at medarbejderen er dagpengeberettiget i henhold til sygedagpengelovens bestemmelser. Sygedagpengelovens § 34 giver ret til dagpenge fra kommunen fra første fraværsdag ved arbejdsskade, uanset beskæftigelseskrav.
- Samspil med sygedagpengeloven: Henvisningen til sygedagpengeloven i § 55, stk. 5, 2. punktum, blev indsat i 2007-overenskomsten efter den nye sygedagpengelov fra 2006. Dette indebærer en klar afvigelse fra stk. 3, idet der ikke kræves ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren, men blot ret til dagpenge efter sygedagpengeloven generelt.
- Kontekst og formål: Indsættelsen af § 55, stk. 5, 2. punktum, i 2007 skete samtidig med, at retten til sygeløn ved tilskadekomst blev forlænget til 8 uger, og medarbejdere blev beskyttet mod opsigelse i de første 8 ugers fravær ved arbejdsskade. Det ville være ulogisk, hvis medarbejderen først efter 8 ugers ansættelse opnåede ret til sygeløn, når de allerede fra første dag er beskyttet mod opsigelse i samme periode.
- 2005-protokollatets bortfald: Protokollatet fra 2005 fortolkede 2004-overenskomsten. Da den relevante del af overenskomsten blev ændret i 2007 med indsættelsen af § 55, stk. 5, 2. punktum, bortfaldt den fælles forståelse fra 2005 stiltiende. Hvis parterne havde ønsket at opretholde den, ville det have været nærliggende at indskrive den i den nye overenskomst.
- Manglende praksis: Der er ikke fremkommet oplysninger om en praksis mellem parterne, der afviger fra overenskomstens ordlyd.
Opgørelse af Betalingskrav
Virksomheden skal betale det påståede beløb, da indsigelserne mod opgørelsen afvises:
- Lørdag den 28. oktober 2023: Virksomheden blev anset for at være fuldt orienteret om medarbejderens uarbejdsdygtighed den 27. oktober 2023, og indvendingen mod medtagelse af denne dag i beregningen afvises.
- Afholdte feriedage: Medarbejderen var syg, da ferien skulle begynde, og havde derfor ikke pligt til at holde ferie. Virksomheden havde ikke fornøden føje til at anse ferien for afholdt. Indvendingen afvises.
- Pensionsbidrag (arbejdstagerandel): Indsigelsen blev først rejst under den mundtlige forhandling og afvises som en ny indsigelse, der er udelukket af sagens processuelle tilskæring.
Afgørelse
Køge Hospital Project Team I/S skal til Fagligt Fælles Forbund inden 14 dage betale 34.458,23 kr. med procesrente fra den 11. oktober 2024. Hver part bærer egne omkostninger ved sagens behandling og halvdelen af udgiften til opmand.
Lignende afgørelser