Manglende adgang til toiletfaciliteter for buschauffører: Umove A/S frifindes
Sagsnr
Sag nr. 2024-417 Jørgen Steen Sørensen
Dato
5. december 2024
Dokument
Beskrivelse
3F Transportgruppen mod DI Overenskomst I for Umove A/S.
Resume
Sagen angår, om toiletfaciliteterne for buschauffører på nærmere angivne vagter med Umove A/S som operatør opfylder kravene i overenskomstbestemte og offentligretlige regelsæt.
Sagen angår en faglig voldgift mellem 3F Transportgruppen og DI Overenskomst I for Umove A/S vedrørende buschaufførers adgang til toiletfaciliteter på specifikke vagter (linje 10 og 11 i København). 3F Transportgruppen påstod, at Umove A/S ikke havde sikret tilstrækkelig og forsvarlig adgang til toiletbesøg i henhold til overenskomstbestemte og offentligretlige regelsæt, herunder bekendtgørelse nr. 290 af 5. maj 1993 om skiftende arbejdssteders indretning. DI Overenskomst I påstod frifindelse.
Baggrund og Parternes Argumenter
Uoverensstemmelsen opstod i forbindelse med buskørsel på linje 10 og 11, hvor Trafikselskabet Movia er udbyder og Umove A/S er operatør. En central problemstilling var nedlæggelsen af pausefaciliteter ved Rådhuspladsen, hvilket førte til en tillægsaftale mellem Movia og Umove om alternative løsninger, herunder længere ophold ved Vigerslev Alle/Vigerslevvej for at give tid til toiletbesøg ved Ålholm Plads. Umove udarbejdede også en oversigt over tilgængelige toiletfaciliteter, herunder faste toiletter og nødtoiletter, og instruerede chaufførerne i at kontakte driften ved akut behov.
3F Transportgruppen argumenterede for, at de eksisterende toiletfaciliteter var utilstrækkelige og ikke af forsvarlig standard, især toilettet på Brønshøj Torv, som blev beskrevet som uhygiejnisk og ofte lukket. Forbundet fremhævede også, at der ikke var afsat tilstrækkelig tid i køreplanerne til toiletbesøg, hvilket pressede chaufførerne, og at nødtoiletter ofte lå uden for ruten eller var ukendte for chaufførerne. Det blev også anført, at det var integritetskrænkende at skulle bede om tilladelse til toiletbesøg under ruten.
DI Overenskomst I fastholdt, at toiletfaciliteterne var tilstrækkelige. De henviste til, at chaufførerne altid havde maksimalt 15 minutter til nærmeste toilet, og at de i akutte tilfælde kunne kontakte driftscentralen for at få anvist et toilet uden at skulle tømme bussen. De argumenterede desuden for, at Umove ikke var forpligtet til at sikre toiletfaciliteter ved alle endestationer, da ruteplanlægningen lå hos Movia. DI anførte, at der ikke havde været klager over toiletforholdene udover den foreliggende sag, og at Arbejdstilsynet ikke havde udstedt påbud.
Bevisførelse
Under sagen blev der fremlagt diverse bilag, herunder tillægsaftaler, Umoves oversigter over toiletfaciliteter, køreplaner med udligningsminutter, og rapporter om APV (Arbejdspladsvurdering). Der blev afgivet forklaringer af flere vidner, herunder tillidsrepræsentanter og ledelsespersoner fra både 3F og Umove, som belyste de praktiske forhold og parternes opfattelser af situationen.
Opmandens Begrundelse og Resultat
Sagen vedrører, hvorvidt toiletfaciliteterne for buschauffører hos Umove A/S på de omhandlede vagter opfylder kravene i overenskomstbestemte og offentligretlige regelsæt. Voldgiftsretten har bedømt sagen ud fra §§ 10-12 i bekendtgørelse nr. 290 af 5. maj 1993 om skiftende arbejdssteders indretning, som er indarbejdet i overenskomsten.
Det er lagt til grund, at det ikke er muligt at etablere faste toiletfaciliteter på busruterne i overensstemmelse med bekendtgørelsens § 11. Derfor skal Umove sikre adgang til toiletfaciliteter på "anden rimelig og forsvarlig måde" (§ 12), f.eks. ved "passende ophold på egnede steder". Dette kan inkludere offentlige toiletter eller publikumstoiletter, forudsat de er af forsvarlig hygiejnisk standard og i rimelig tilknytning til ruten. Arbejdstilsynets vejledning kræver, at tidsplanen angiver pauser for toiletbesøg, men fastsætter ikke et eksakt interval for toiletbesøg.
Det kan ikke udledes af regelsættene, at Umove er ansvarlig for at stille toiletfaciliteter til rådighed ved alle endestationer, da dette primært er udbyderens (Movia) ansvar, og Umove ikke har mulighed for at opfylde et sådant krav. Umove skal dog understøtte chauffører med behov for toiletadgang og må ikke påvirke dem til at vente.
Konkret Vurdering af Forholdene
- Linje 10: Der er faste toiletter på Ålholm Plads og Brønshøj Torv samt nødtoiletter ved Friheden St. og Bellahøj.
- Linje 11: Der er faste toiletter på Rådhuspladsen St. (med begrænsede åbningstider) og Avedøre St. (kun for visse vagter), samt nødtoiletter på Nørreport St., Toftegårds Plads, Ålholm Plads og ved Hvidovre Hospital.
- På intet tidspunkt på vagterne er der mere end 15 minutters kørsel til et toilet, herunder et nødtoilet.
- Selvom toilettet på Brønshøj Torv muligvis ikke er af forsvarlig hygiejnisk standard, er problemstillingen ikke tidligere rejst fagretligt eller påtalt af Arbejdstilsynet.
- Behov for toiletbesøg kan i væsentligt omfang dækkes under de indlagte hovedpauser.
- Chauffører kan altid kontakte Umoves driftscentral for at opsøge et nødtoilet uden at skulle have tilladelse, og der er ikke fremlagt bevis for repressalier mod chauffører, der har benyttet denne mulighed.
- Det ville medføre praktiske vanskeligheder at indlægge væsentligt flere udligningstider i vagtplanerne.
Selvom det ikke i alle tilfælde er optimalt for chaufførerne at skulle opsøge toiletfaciliteter på de anførte måder, finder opmanden ikke grundlag for at fastslå, at der foreligger en tilsidesættelse af de gældende regelsæt.
Konklusion
DI Overenskomst I for Umove A/S frifindes.
Lignende afgørelser