Beregning af fleksløntilskud ved skæve lønperioder og feriegodtgørelse
Dato
4. juli 2024
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Emner
Udbetaling, Fleksløntilskud, Beregning, Feriegodtgørelse
To sager blev behandlet principielt af Ankestyrelsen for at fastslå, hvordan feriegodtgørelse skal indgå i beregningen af fleksløntilskud, når den fleksjobansattes lønperioder ikke følger kalendermånederne – de såkaldte "skæve lønperioder".
I den første sag havde borgeren en lønperiode, der løb fra den 20. i én måned til den 19. i den efterfølgende måned. Borgeren afholdt ferie med feriegodtgørelse fra 22. til 30. december 2022. X Kommune havde besluttet, at denne feriegodtgørelse skulle indgå i beregningen af fleksløntilskuddet for januar 2023.
I den anden sag var borgeren 14-dagslønnet og afholdt ferie med feriegodtgørelse fra 13. til 17. februar 2023. Her havde X Kommune afgjort, at feriegodtgørelsen skulle indgå i beregningen for marts 2023.
Begge kommunale afgørelser baserede sig på udbetalingstidspunktet for feriegodtgørelsen frem for den lønperiode, hvori ferien faktisk blev afholdt.
Ankestyrelsen fastslog principielt, at feriegodtgørelse skal indgå i beregningen af fleksløntilskuddet i den periode, som ferien med feriegodtgørelse erstatter. Dette betyder, at feriegodtgørelsen skal fradrages sammen med den løn, der udbetales i den lønperiode, hvor ferien afholdes, uanset hvornår feriegodtgørelsen udbetales.
Konkrete afgørelser
- I den første sag skulle feriegodtgørelsen for ferie afholdt i december 2022 indgå i beregningen af fleksløntilskuddet for februar 2023. Dette skyldes, at ferien lå i lønperioden 20. december 2022 til 19. januar 2023, som blev udbetalt 31. januar 2023. Kommunens afgørelse om at medregne den i januar 2023 var derfor forkert.
- I den anden sag skulle feriegodtgørelsen for ferie afholdt i februar 2023 indgå i beregningen af fleksløntilskuddet for april 2023. Dette skyldes, at ferien lå i lønperioden 13. til 26. februar 2023, som blev udbetalt 3. marts 2023. Kommunens afgørelse om at medregne den i marts 2023 var ligeledes forkert.
Begge sager blev hjemvist til X Kommune for ny beregning af fleksløntilskuddet. Kommunen skal ved den nye behandling sikre, at den fleksjobansatte ikke modtager mere i samlet indtægt (løn, fleksløntilskud, feriegodtgørelse) end en fuldtidsansat på ordinære vilkår. Dette er i overensstemmelse med formålet med reglerne om fleksløntilskud, som er at kompensere for manglende lønudbetaling og undgå indtægtstab, jf. Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 123 og Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 124, stk. 1. Ankestyrelsen kritiserede desuden, at kommunen havde angivet et mangelfuldt retsgrundlag i afgørelserne.
Lignende afgørelser