Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til terrænregulering i Jammerbugt Kommune

Dato

8. januar 2025

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Jammerbugt Kommunes landzonetilladelse til terrænregulering

Jammerbugt Kommune meddelte den 25. oktober 2023 landzonetilladelse og lovliggørende landzonetilladelse til terrænregulering på ejendommen matr.nr. [M1] Hune By, Hune, beliggende i landzone og tidligere grusgrav. Afgørelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, Jammerbugt, samt en nabo. Sagen omhandlede, hvorvidt det ansøgte forhold krævede landzonetilladelse i henhold til planlovens bestemmelser. Ejendommen er omfattet af kommuneplan 2021 for Jammerbugt Kommune, hvor den er udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde, større sammenhængende landskab og naturbeskyttelsesområde. Desuden er den omfattet af kommuneplanramme 19.R3 Hune Grusgrav, der udlægger området til rekreativt formål, samt Lokalplan 156, Jammerbugt Kommune, Hune Fiskepark. Ansøgningen vedrørte oprydning af jorddynger og affald, med en bemærkning om, at der ikke var tilført ny jord til ejendommen. Kommunen vurderede, at der primært var tale om oprydning frem for egentlig terrænmodellering og gav tilladelsen med vilkår om, at gravearbejdet skulle stemme overens med retableringsplanen, at kommunen skulle orienteres ved fund af forurenet jord, at der ikke måtte være afløb af materiale til søen, og at terrænregulering af søbredden eller tilstødende arealer krævede forudgående dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 3. Kommunen lagde vægt på, at terrænet var opstået som følge af ejendommens tidligere funktion som grusgrav, og at oprydningen ikke ville påvirke den § 3-beskyttede sø. Klagerne anførte, at terrænreguleringen var unødvendig og stred mod hensynet til naturen og biodiversiteten, herunder påvirkning af ynglefugle ved etablering af en ny sti. Der blev også klaget over mangelfuld sagsbehandling, uklar retsstilling, og at tilladelsen undergravede lokalplanlægningen og omgåede regler i lov om miljøvurdering af planer og programmer. Generelt er terrænreguleringer ikke i sig selv omfattet af kravet om landzonetilladelse, men kan udgøre en ændret anvendelse, der kræver tilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Der gælder en bagatelgrænse for, hvad der udløser krav om landzonetilladelse, hvor mindre aktiviteter, der ikke har betydning for landzonebestemmelsernes formål, kan falde udenfor.

Planklagenævnets kompetence og vurdering

Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelse efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, herunder om et forhold kræver landzonetilladelse.

Planklagenævnet lagde til grund, at der ikke blev tilført jord til det ansøgte areal, og at projektet udelukkende vedrørte oprydning og udjævning af eksisterende jordbunker. På baggrund heraf fandt nævnet, at det ansøgte ikke var omfattet af kravet om landzonetilladelse, da det ikke medførte en ændret anvendelse af arealet. Nævnet fandt derfor ikke grundlag for at behandle de øvrige klagepunkter.

Afgørelse

Planklagenævnet ophæver Jammerbugt Kommunes afgørelse af 25. oktober 2023 om landzonetilladelse og lovliggørende landzonetilladelse til terrænregulering på ejendommen matr.nr. [M1] Hune By, Hune, som ufornøden. Dette betyder, at kommunens afgørelse ikke længere er gældende.

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser