Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til container og campingvogn på Agersø

Dato

17. september 2024

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Slagelse Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling

Slagelse Kommune afslog den 9. november 2023 en ansøgning om landzonetilladelse til opstilling af en container og en campingvogn til midlertidig beboelse på ejendommen [A1], matr.nr. [M1], beliggende i landzone på Agersø. Ejendommen er ubebygget og ligger i et område udpeget som bevaringsværdigt landskab, naturbeskyttelsesområde og værdifuldt kulturmiljø i kommuneplan 2021 for Slagelse Kommune. Området er desuden omfattet af kommuneplanramme nr. 11.BE1 Agersø By, der udlægger det til blandet bolig og erhverv. Ejendommen ligger i kystnærhedszonen, ca. 650 m fra kysten, og grænser op til et område reguleret af lokalplan nr. 1133, Bevarende lokalplan for Agersø By og Havn, med byzone knap 20 m syd for ejendommen.

Ansøgningen omhandlede opstilling af en campingvogn (4,25 m lang, 2,1 m bred, 2,45 m høj) og en container (6,06 m lang, 2,44 m bred, 2,59 m høj) til midlertidig beboelse indtil september 2025. Kommunen begrundede afslaget med, at der ikke var en særlig begrundelse for at give landzonetilladelse, da det ville stride mod hensyn til kulturmiljø, beskyttede landskaber og kerneområder samt have en negativ påvirkning på naturmiljøet.

Ejeren klagede over afgørelsen og anførte, at kommunen i 2012 havde givet landzonetilladelse til udstykning af ejendommen, og at ejendommen burde være omfattet af lokalplanen eller behandles i overensstemmelse med kommuneplanrammen. Planklagenævnet behandlede spørgsmålene om, hvorvidt forholdet var undtaget fra kravet om landzonetilladelse, og om der kunne gives landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.

Planklagenævnet stadfæstede Slagelse Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse.

Planklagenævnets kompetence og undtagelser

Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan også tage stilling til retlige spørgsmål, herunder om et forhold kræver landzonetilladelse, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fastslog, at ingen af undtagelserne i Planlovens § 5 u og Planlovens §§ 36-38 fandt anvendelse, hvorfor det ansøgte krævede landzonetilladelse.

Generelle principper for landzonetilladelser

Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt erhvervslivets muligheder. Praksis er restriktiv, især for nye fritliggende boliger i det åbne land og tæt på byzone, for at opretholde en klar grænse mellem by og land. I kystnærhedszonen skal bebyggelse og anlæg, der ikke er kystnærhedsafhængige, søges friholdt, og tilladelser gives kun, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser, jf. Planlovens § 5 a, stk. 1 og Planlovens § 35, stk. 3.

Planklagenævnets vurdering

Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens afslag. Nævnet lagde vægt på, at det ansøgte ligger meget tæt på byzone, hvor praksis er særligt restriktiv for at skabe en klar afgrænsning mellem by og land. Nævnet fremhævede også, at kommunen har foretaget planlægningsmæssige overvejelser i forbindelse med vedtagelsen af lokalplan nr. 1133, Bevarende lokalplan for Agersø By og Havn, og dermed taget stilling til byens udvikling. Der forelå ingen særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af den restriktive praksis. Endvidere lagde nævnet vægt på hensynet til at undgå uønsket præcedens i lignende sager.

Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.

Lignende afgørelser