Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afvisning af klage over manglende håndhævelse af servitut vedrørende taghældning

Dato

3. januar 2024

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afvisning af klage over Halsnæs Kommunes beslutning om ikke at håndhæve en servitutbestemmelse

Halsnæs Kommune traf den 8. december 2022 en beslutning om ikke at håndhæve en servitutbestemmelse vedrørende taghældning på ejendommen [A1], 3390 Hundested. Beslutningen blev truffet i forbindelse med udstedelse af en byggetilladelse til opførelse af et sommerhus på ejendommen.

Baggrund for sagen

Ejendommen er omfattet af en deklaration af 30. december 1963, også kendt som servitutten, der indeholder bestemmelser om bebyggelse og beplantning. En central del af servitutten foreskriver en maksimal taghældning på 5 grader.

Klagen fra nabo

En nabo til ejendommen klagede den 19. november 2023 over kommunens beslutning. Klagen blev modtaget af Planklagenævnet den 1. december 2023. Klageren anførte, at servitutbestemmelsen om taghældning er afgørende for at sikre, at bagvedliggende ejendomme bevarer deres udsyn mod fjorden. Klageren fandt det derfor usagligt, at kommunen henviste til, at udsigt ikke havde betydning for behandlingen af byggesagen.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da kommunens beslutning om ikke at håndhæve servitutten ikke er en afgørelse, der kan påklages til nævnet.

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelser truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Kommunens mulighed for at administrere på grundlag af privatretlige servitutter fremgår af Planloven § 43. Denne bestemmelse giver kommunen mulighed for at håndhæve servitutbestemmelser om forhold, der kan reguleres i en lokalplan.

Kommunens skøn og afgørelse

Det er op til kommunen selv at beslutte, om den ønsker at anvende Planloven § 43 til at håndhæve bestemmelser i en privatretlig servitut. En kommunes beslutning om ikke at håndhæve en servitutbestemmelse – uanset om det skyldes et ønske om ikke at håndhæve eller en vurdering af, at servitutten ikke er overtrådt – betragtes ikke som en afgørelse efter planloven. Derfor kan en sådan beslutning ikke påklages til og efterprøves af Planklagenævnet.

Konsekvens for klager

Da Halsnæs Kommune i dette tilfælde har besluttet ikke at håndhæve servituttens bestemmelser, har kommunen ikke truffet en afgørelse, som Planklagenævnet kan behandle. Hvis klageren ønsker at få efterprøvet, hvorvidt bebyggelsen er i strid med servitutten, må klageren anlægge et civilretligt søgsmål ved domstolene.

Afsluttende bemærkninger

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt.

Lignende afgørelser