Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende mangelfulde håndvaskefaciliteter

Dato

18. januar 2024

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Stadfæstelse af indskærpelse i sag om mangelfulde håndvaskefaciliteter i Odense Kommune

Sagen omhandler en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 23. oktober 2023 vedrørende mangelfulde håndvaskefaciliteter i en virksomheds salgsboder. Virksomheden, der driver 22 salgsboder, hvoraf 14 ikke har installeret håndvaske, herunder fem der tilbereder pølser og brød, og ni der alene serverer øl og sodavand, påklagede indskærpelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 14. november 2023.

Virksomhedens argumenter

Virksomheden anførte, at den har eksisteret i mange år, og at salgsboderne, som indskærpelsen vedrører, har været etableret siden 2019 og altid har været i drift uden sanitære installationer. Klager henviste til tidligere kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen den 25. november 2019 og 21. oktober 2021, hvor der ikke blev givet anmærkninger for manglende håndvaske. Virksomheden mente derfor, at der ikke var grundlag for at antage, at forholdene ikke var i orden.

Klager oplyste desuden, at fødevareaktiviteterne kun foregår ca. 16 gange om året i et par timer ad gangen, hvilket indikerer en særdeles begrænset åbningstid. Virksomheden fremhævede gode arbejdsgange med brug af handsker og håndsprit i boder uden håndvaske og anmodede om, at indskærpelsen blev trukket tilbage og forholdet vurderet som en bagatelagtig overtrædelse, med henvisning til en kontrolhistorik, der vidner om høj regelefterlevelse.

Fødevarestyrelsens konstateringer og bemærkninger

Ved kontrolbesøget den 23. oktober 2023 konstaterede Fødevarestyrelsen, at der i to salgsboder – en i VIP-zonen og en til højre for indgangen til samme tribune – ikke var opsat håndvaske, selvom der blev grillet pølser, produceret pølsemix og serveret drikkevarer. Derudover manglede engangsaftørringsmidler i de fleste boder, og i flere boder blev der anvendt viskestykker til aftørring af hænder efter håndvask. Virksomheden havde oplyst, at den anvendte håndsprit og handsker, hvor håndvaske ikke var tilgængelige.

Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at der skal være et tilstrækkeligt antal hensigtsmæssigt placerede håndvaske med rindende varmt og koldt vand samt faciliteter til hygiejnisk vask og tørring af hænderne. Indskærpelsen medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg.

I sine bemærkninger til klagen henviste Fødevarestyrelsen til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. I, pkt. 4 og hygiejnevejledningens afsnit 7.3. Styrelsen vurderede, at klagers aktiviteter krævede håndvaskefaciliteter, og at det ikke var muligt for medarbejderne at dele håndvaske i andre boder på grund af travlhed og afstand. Styrelsen påpegede, at alle 22 salgsboder udgør ét kontrolsubjekt, og at kontrol udføres som stikprøvekontrol, hvorfor tidligere kontrolhistorik ikke garanterer fuld overholdelse i alle boder. Styrelsen fastholdt, at begrænsede åbningstider ikke ændrer kravet om håndvaskefaciliteter, og at brug af handsker og håndsprit ikke kan erstatte håndvask, jf. hygiejnevejledningens afsnit 21.2 og 21.3. Endelig henviste styrelsen til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen artikel 17 vedrørende klagers ansvar for at overholde reglerne.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 23. oktober 2023, dog med en præciseret ordlyd. Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. I, pkt. 4.

Nævnets vurdering af overtrædelsen

Nævnet lagde til grund, at der ikke var håndvaskefaciliteter i to af salgsboderne, hvor der foregik fødevareaktiviteter som tilberedning af pølser og pølsemix samt servering af øl og sodavand. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens faglige vurdering af, at disse aktiviteter nødvendiggjorde håndvaskefaciliteter, og at håndvaskefaciliteter i andre boder ikke var hensigtsmæssigt placeret. Ligeledes fandt nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte styrelsens vurdering, som den fremgår af hygiejnevejledningen, om at håndsprit og handsker ikke kan erstatte behovet for håndvask, jf. hygiejnevejledningens afsnit 21.2 og 21.3.

Det blev også lagt til grund, at der i alle boder udover to manglede engangsaftørringsmidler, hvilket betød, at de tilstedeværende håndvaske ikke var forsynet med faciliteter til hygiejnisk tørring af hænderne som krævet efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne bilag II, kap. I, pkt. 4.

Vurdering af bagatelagtighed og kontrolhistorik

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke grundlag for at anse forholdet som bagatelagtigt. Nævnet lagde vægt på omfanget af de mangelfulde håndvaskefaciliteter, herunder fraværet af håndvaske i to salgsboder med fødevareaktiviteter og manglende faciliteter til hygiejnisk aftørring af hænder i alle salgsboder med håndvask. Nævnet bemærkede, at en indskærpelse er den mildeste sanktion, og at den ikke var mere indgribende end nødvendigt.

Nævnet vurderede, at virksomhedens kontrolhistorik med høj regelefterlevelse ikke kunne føre til en ændret bedømmelse af forholdene. Tidligere kontrolbesøg uden anmærkninger ændrede ikke resultatet, da styrelsens kontrol udføres som stikprøvekontrol, og det ikke fremgik, hvilke specifikke boder der var kontrolleret tidligere. Nævnet understregede, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for Fødevarestyrelsens valg af sanktion.

Virksomhedens ansvar

Nævnet bemærkede desuden, at klager bærer ansvaret for at overholde reglerne om håndvaskefaciliteter, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne artikel 4, stk. 2. Det forhold, at fødevareaktiviteter kun foregår et begrænset antal gange om året med begrænsede åbningstider, ændrer ikke på dette ansvar, da reglerne skal overholdes, når der udføres et led i produktionen, forarbejdningen eller distributionen af fødevarer.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 23. oktober 2023 med følgende ændring af indskærpelsens ordlyd: ”Der skal være et tilstrækkeligt antal håndvaske, der er hensigtsmæssigt placeret og specielt beregnet til håndvask. Håndvaskene skal være forsynet med faciliteter til hygiejnisk tørring af hænderne.” Dette skyldtes, at nævnet vurderede, at der ikke var konstateret en overtrædelse af de dele af den oprindelige indskærpelse, der vedrørte rindende varmt og koldt vand samt faciliteter til hygiejnisk vask af hænderne.

Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser