Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse af svinebrug - Nyborg Kommune
Dato
13. marts 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om miljøgodkendelse af et svinebrug i Nyborg Kommune
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Nyborg Kommunes miljøgodkendelse af et svinebrug på [Adresse 1], meddelt den 23. juni 2021. Godkendelsen var truffet med hjemmel i Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2 og Husdyrbruglovens § 76, stk. 1.
Sagens historik
Svinebruget har en lang forhistorie med miljøgodkendelser og revurderinger. Den oprindelige miljøgodkendelse blev meddelt i 1992 med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 33. Efterfølgende revurderinger og afgørelser om skift i dyretyper, herunder en anmeldelse fra 2016 under den dagældende Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 31, har ført til flere ophævelser og hjemvisninger fra Miljø- og Fødevareklagenævnet. Nævnet havde blandt andet nedskrevet husdyrbrugets lovlige nudrift på grund af delvist kontinuitetsbrud.
Den påklagede miljøgodkendelse
Den påklagede godkendelse indebar en overgang til regulering efter produktionsareal (stipladsmodellen), hvor 490 m2 af det eksisterende produktionsareal blev taget ud af drift, hvilket resulterede i et samlet produktionsareal på 3.450 m2. Der blev ikke opført nye bygninger, og produktionen blev ikke ændret. Da husdyrbruget har flere end 2.000 stipladser til fedesvin, er det et IE-husdyrbrug.
Miljøgodkendelsen indeholdt vilkår om lugt, herunder krav om hyppig udslusning af gylle i en specifik stald og ændringer af ventilationsanlægget. Lugtberegninger foretaget i husdyrgodkendelse.dk viste, at beskyttelsesniveauet ikke kunne overholdes til byzone/sommerhusområde, enkeltboliger uden landbrugspligt eller samlet bebyggelse. Ansøger valgte derfor en konkret OML-beregning, som viste, at beskyttelsesniveauet var overholdt til enkeltboliger og byzone, men ikke til fire boliger i nærmeste samlede bebyggelse. Nyborg Kommune anvendte herefter 50 %-reglen i Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 33 og vurderede, at lugtgeneniveauet konkret kunne fraviges, da der skete en væsentlig reduktion i lugtniveauet for mange omboende.
Klagepunkter
En gruppe omboende klagede over afgørelsen med følgende hovedpunkter:
- Lugtberegningerne var fejlbehæftede, da de omfattede reduktioner fra teknologi, der allerede var vilkårsfastsat i en tidligere godkendelse.
- Reduktionen af produktionsarealet var teoretisk og havde til formål at muliggøre dispensation for lugtgener via 50 %-reglen.
- Husdyrbrugets nudrift var ikke korrekt opgjort, da dele af staldarealet ikke havde været fuldt udnyttet.
- Projektet ville medføre gener fra lugt, støv og støj for omkringboende.
- Miljøkonsekvensrapporten manglede tilstrækkelige oplysninger om projektets påvirkning på befolkningen, sundhed, materielle goder, kulturarv og landskab, herunder ammoniakudledning og MRSA.
Nyborg Kommune bemærkede, at nudriften var baseret på en afgørelse, der senere blev ophævet og hjemvist, men at en ny afgørelse om skift i dyretype ikke ændrede den oplyste nudrift. Kommunen havde desuden ikke anvendt et notat fra DCE om samling af afkast i forhold til OML-beregninger.
Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om overholdelse af beskyttelsesniveauet for lugt, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.
Vurdering af lugtbeskyttelsesniveau
Nævnet konstaterede, at husdyrbruget er omfattet af godkendelsespligt efter Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, da produktionsarealet er over 100 m2 og har flere end 2.000 stipladser til fedesvin, jf. Husdyrbruglovens § 10, stk. 1. Efter Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 24, stk. 1 og Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 24, stk. 2 kan en godkendelse ikke meddeles, hvis husdyrbruget kan indebære væsentlig miljøpåvirkning, herunder hvis beskyttelsesniveauet for lugt, jf. Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug §§ 31-33, ikke kan overholdes.
Nævnet fandt, at de standardiserede lugtberegninger var korrekte og viste, at geneafstanden ikke kunne overholdes. En konkret OML-beregning kan kun erstatte FMK-modellen ved meget afvigende ventilationsforhold. Nævnet bemærkede, at reduktion af produktionsareal og hyppig gylleudslusning påvirker lugtemission, men ikke ventilationsforhold, og er derfor ikke relevante for vurderingen af afvigende ventilationsforhold.
Mangler ved OML-beregningen
Miljø- og Fødevareklagenævnet konstaterede, at de faktisk udførte ændringer af husdyrbrugets ventilationsforhold, baseret på nyeste luftfotos, ikke stemte overens med de forudsætninger, der var anvendt i den konkrete OML-beregning. Der var uoverensstemmelser i antal og placering af afkast på flere stalde. Dette betød, at OML-beregningen ikke kunne anvendes som grundlag for at vurdere, om der var tale om meget afvigende ventilationsforhold, eller om lugtbeskyttelsesniveauerne kunne overholdes, herunder ved anvendelse af 50 %-reglen.
Afgørelse og hjemvisning
Nævnet vurderede, at denne uoverensstemmelse udgjorde en væsentlig retlig mangel, da det ikke var sikret, at husdyrbruget ikke ville have væsentlig virkning på miljøet. På den baggrund ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet Nyborg Kommunes afgørelse af 23. juni 2021 og hjemviste sagen til fornyet behandling. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.
Ved den fornyede behandling skal Nyborg Kommune:
- Vurdere, om der er meget afvigende ventilationsforhold, uden at inddrage lugtreducerende teknologi eller reduktion af produktionsareal.
- Sikre, at beregningsforudsætningerne i OML-beregningen fastholdes med vilkår i miljøgodkendelsen, herunder om afkastenes placering, højde og diameter samt eventuel anvendelse af miljøkryds.
- Sikre overensstemmelse mellem de stalde, der er omfattet af godkendelsen, og dem, der indgår i lugtberegningerne.
- Fastsætte driftsvilkår for den anvendte teknologi hyppig udslusning af gylle.
Lignende afgørelser