Landzonetilladelse til madpakkehus, sauna og shelters i Ringkøbing-Skjern Kommune ophævet pga. manglende Natura 2000-vurdering
Dato
22. februar 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Ringkøbing-Skjern Kommunes landzonetilladelse til opførelse
Lovreferencer
Ringkøbing-Skjern Kommune meddelte den 3. oktober 2023 landzonetilladelse til opførelse af et madpakkehus/bålhytte, en sauna samt tre shelters på en kommunalt ejet ejendom i landzone. Ejendommen er beliggende i et naturbeskyttelsesområde, større sammenhængende landskab, delvist bevaringsværdigt landskab og værdifulde kulturmiljøer, og ligger desuden i kystnærhedszonen samt delvist inden for skovbygge- og søbeskyttelseslinjen. Ejendommen er også en del af Natura 2000-område N66, Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord, som omfatter habitatområde H59 og fuglebeskyttelsesområde F41. Der findes allerede en teltplads med shelter, en toiletbygning og en badebro på ejendommen. De ansøgte bygninger skal placeres i tilknytning til de eksisterende faciliteter. De tre shelters er hver 6 m² med en maksimal højde på 1,80 m, sedumtag og træfacader. Madpakkehuset/bålhytten er 32 m² med en maksimal højde på 4,5 m, og saunaen er 12 m² med en maksimal højde på 3 m. Begge opføres i træ, med tagpap på saunaen. Saunaen er tiltænkt vinterbadere. Kommunen begrundede sin tilladelse med, at projektet er foreneligt med landskabelige og planlægningsmæssige hensyn, understøtter en helhedsplan, udvider et eksisterende rekreativt formål, er offentligt tilgængeligt og forbedrer adgangen til friluftsaktiviteter. Kommunen vurderede desuden, at projektet ikke ville medføre negativ påvirkning af habitatdirektivets bilag IV-arter eller skade yngle- eller rasteområder. En nabo har klaget over afgørelsen og anført, at området ikke kan bære den øgede aktivitet, og udtrykt bekymring for uhensigtsmæssig brug, affald, støj, hærværk og en misvisende visualisering af bygningernes størrelse og placering i forhold til naboens ejendom. Planklagenævnet har behandlet spørgsmål om afgørelsens overensstemmelse med planhabitatbekendtgørelsen i forhold til Natura 2000-områder, om forholdet er undtaget fra landzonetilladelse, og om der kan gives landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1.
Planklagenævnet har ophævet Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse om landzonetilladelse og hjemvist sagen til fornyet behandling i kommunen. Dette betyder, at kommunens oprindelige afgørelse ikke længere er gældende. Nævnet har kompetence til at behandle afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, samt retlige spørgsmål vedrørende undtagelsesbestemmelser, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Planklagenævnet har ikke behandlet klagepunkter vedrørende skiltning, brandsikkerhed eller dialogmøde, da disse ikke vedrører retlige spørgsmål efter planloven.
Vurdering af Natura 2000-områder
Planklagenævnet fandt, at kommunen ikke havde foretaget en konkret vurdering af, hvorvidt det ansøgte projekt kunne medføre en væsentlig påvirkning af Natura 2000-område N66, Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord. Dette er i strid med Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 4, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 5, stk. 1, nr. 2. Denne mangel udgør en væsentlig retlig fejl, der gør landzonetilladelsen ugyldig. Nævnet understreger, at en sådan vurdering er obligatorisk, og at en konsekvensvurdering skal foretages, hvis væsentlig påvirkning ikke kan udelukkes, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 4, stk. 2.
Undtagelse fra landzonetilladelse
Planklagenævnet fastslog, at ingen af undtagelsesbestemmelserne i Planlovens § 5 u eller Planlovens §§ 36-38 fandt anvendelse i sagen, og at det ansøgte derfor kræver landzonetilladelse.
Vurdering af bebyggelse til rekreative formål
Nævnet vurderede, at såfremt projektet ikke medfører en væsentlig påvirkning af Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag, er der ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der kan gives landzonetilladelse. Nævnet lagde vægt på, at etableringen sker på en kommunalt ejet ejendom, der allerede anvendes til rekreative formål, og at der er tale om en offentligt tilgængelig rekreativ plads, som understøtter den udarbejdede helhedsplan for området. Eventuelle yderligere gener for naboerne i form af øget anvendelse af området kan ikke i sig selv begrunde et afslag.
Hjemvisning og fremtidig behandling
Sagen er hjemvist til fornyet behandling i Ringkøbing-Skjern Kommune. Kommunen skal i den fornyede behandling foretage en vurdering af, om det ansøgte medfører en væsentlig påvirkning af udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 4, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 5, stk. 1, nr. 2, og denne vurdering skal fremgå af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 4, stk. 3. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser