Command Palette

Search for a command to run...

En landbruger modtog i oktober 2019 tilsagn om tilskud på 172.848,00 kr. til investering i miljøteknologi. Projektperioden blev efterfølgende forlænget til september 2021. I maj 2021 anmodede den oprindelige tilsagnshaver om at overdrage tilsagnet til klager (en enkeltmandsvirksomhed). I februar 2022 anmodede klager om at overdrage tilsagnet videre til sit anpartsselskab.

Lang sagsbehandlingstid og krav om arbejdskraft

Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø godkendte først overdragelsen til klagers enkeltmandsvirksomhed i december 2022. Kort efter sendte styrelsen et høringsbrev, da de konstaterede, at klager ikke opfyldte kravet om et årligt arbejdskraftbehov på mindst 830 timer, som er en betingelse for at modtage og overdrage tilskud i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til investeringer i udvalgte miljøteknologier til æg- og fjerkræsektoren, gartnerisektoren og planteavlssektoren § 2, stk. 2.

Klager anførte, at den lange sagsbehandlingstid hos styrelsen var årsag til, at frister var overskredet, og at styrelsen mundtligt havde lovet at tage højde for dette.

Styrelsens afgørelse

Den 6. februar 2023 meddelte styrelsen afslag på overdragelsen og lod tilsagnet bortfalde. Begrundelsen var, at klager ikke opfyldte arbejdskraftkravet. Styrelsen beklagede den lange sagsbehandlingstid, men fastholdt, at de ikke kunne se bort fra betingelserne for tilskud.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling. Nævnet fandt, at styrelsens afgørelse var baseret på en forkert retsanvendelse.

Forskel på støttekriterium og forpligtelse

Nævnet lagde afgørende vægt på EU-Domstolens dom i sag C-6/23, Baramlay, som skelner mellem "kriterier for støtteberettigelse" og "forpligtelser" i henhold til Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 640/2014. Et kriterium er et forudgående krav for at få støtte, mens en forpligtelse er et løfte, der skal overholdes i en periode efter tildeling.

Betingelsen i Bekendtgørelse om tilskud til investeringer i udvalgte miljøteknologier til æg- og fjerkræsektoren, gartnerisektoren og planteavlssektoren § 8, nr. 7, om at opretholde et arbejdskraftbehov på 830 timer i tre år efter slutudbetaling, blev anset for at være en "forpligtelse" og ikke et "kriterium for støtteberettigelse".

Ugyldig sanktion

Da styrelsen havde anvendt Bekendtgørelse om tilskud til investeringer i udvalgte miljøteknologier til æg- og fjerkræsektoren, gartnerisektoren og planteavlssektoren § 18, nr. 3, som gælder for manglende opfyldelse af kriterier, var afgørelsen ugyldig. Ved brud på en forpligtelse skal myndigheden ifølge artikel 35, stk. 3, i forordning 640/2014 vurdere, om den manglende opfyldelse er alvorlig, omfattende, varig og hyppig, før der kan ske bortfald af tilsagn. Denne vurdering manglede.

Fornyet behandling

Sagen blev hjemvist, og styrelsen skal ved den nye behandling inddrage betydningen af deres egen sagsbehandlingstid, den skattefri virksomhedsomdannelse og vurdere, om betingelsen om arbejdskraft overhovedet var overtrådt, da slutudbetaling endnu ikke havde fundet sted.

Lignende afgørelser