Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 28. juli 2023, der fastslog, at receptpligtige lægemidler ikke må opbevares uden for ordineringsperioden på en ejendom i Brovst. Indskærpelsen blev givet efter et kontrolbesøg, hvor Fødevarestyrelsen konstaterede, at 23 tuber Orbenin vet blev opbevaret uden for den gældende ordineringsperiode, som var 35 dage fra udleveringsdatoen den 24. april 2023, og medicinen var ikke genordineret.

Klageren, virksomhedens ejer, påklagede indskærpelsen den 8. august 2023 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at den tilsynsførende havde misforstået reglerne vedrørende opbevaring af receptpligtig medicin, idet klageren mente, at det var medicinens status som receptpligtig, og ikke tilbageholdelsestiden, der var relevant i henhold til Lov om hold af dyr § 70a. Klageren fremførte desuden synspunkter vedrørende medicinoptegnelser, registrering af behandlinger og indberetning af medicin til VetStat, og mente, at kun kravet i Bekendtgørelse om dyrlægers anvendelse, udlevering og ordinering m.v. af lægemidler til dyr § 22, stk. 5, nr. 2 var overtrådt. Endelig stillede klageren spørgsmålstegn ved proportionaliteten af de to ekstra kontrolbesøg, som indskærpelsen medførte.

Fødevarestyrelsens bemærkninger

Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet og fastholdt, at indskærpelsen var givet i medfør af Bekendtgørelse om dyreejeres anvendelse af lægemidler til dyr m.v. § 14, stk. 2 og henviste til Bekendtgørelse om dyrlægers anvendelse, udlevering og ordinering m.v. af lægemidler til dyr § 22, stk. 4, nr. 1. Styrelsen oplyste, at klageren på kontroltidspunktet havde en sundhedsrådgivningsaftale med tilvalgsmodul 2, hvilket medførte en ordineringsperiode på 35 dage. Denne periode var udløbet på kontroltidspunktet den 28. juli 2023, da medicinen var ekspederet den 24. april 2023. Fødevarestyrelsen bemærkede, at klageren først havde indgået en ny aftale med ordineringsperiode uden fastsat øvre tidsgrænse fra den 3. august 2023.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 28. juli 2023 om, at receptpligtige lægemidler ikke må opbevares uden for ordineringsperioden.

Nævnets kompetence

Nævnet fastslog indledningsvis, at det kun havde kompetence til at behandle den del af klagen, der vedrørte den påklagede indskærpelse af 28. juli 2023. Klagerens anbringender vedrørende tilbageholdelsessedler, medicinoptegnelser, registrering af behandlinger og indberetning af medicin var ikke en del af den konkrete afgørelse og kunne derfor ikke behandles af nævnet.

Overtrædelse af regler for opbevaring af lægemidler

Nævnet fandt, at klageren havde overtrådt Bekendtgørelse om dyreejeres anvendelse af lægemidler til dyr m.v. § 14, stk. 2. Dette skyldtes, at klageren på kontroltidspunktet havde en sundhedsrådgivningsaftale med tilvalgsmodul 2 og ordineringsperiode, hvilket betød, at receptpligtige lægemidler måtte ordineres til behandling i 35 dage i medfør af Bekendtgørelse om dyrlægers anvendelse, udlevering og ordinering m.v. af lægemidler til dyr § 22, stk. 4, nr. 1. Da de 23 tuber Orbenin vet var udleveret den 25. april 2023 og ikke genordineret, var medicinen opbevaret efter ordineringsperiodens udløb, hvilket var i strid med gældende regler.

Afvisning af klagerens anbringender

Nævnet bemærkede, at indskærpelsen ikke var givet på grund af opbevaring af medicin med tilbageholdelsestid uden genordinering, men derimod som følge af opbevaring af medicin efter ordineringsperiodens udløb uden genordinering. Derfor fandt nævnet ikke grundlag for at fastslå, at Fødevarestyrelsen havde fortolket reglerne forkert. Det forhold, at Fødevarestyrelsen angiveligt havde undladt at give anmærkninger vedrørende opbevaring af anden medicin, kunne ikke føre til et andet resultat, da det ikke er en betingelse for at sanktionere en overtrædelse, at alle kontrollerede forhold er anmærket.

Proportionalitet af kontrolbesøg

Vedrørende klagerens spørgsmål om proportionaliteten af de to ekstra kontrolbesøg henviste nævnet til Bekendtgørelse om veterinær kontrol § 3, stk. 1, nr. 1, hvorefter Fødevarestyrelsen skal foretage opfølgende kontrol, når der er givet en indskærpelse. Opkrævning af gebyr for disse besøg er en direkte konsekvens heraf, jf. Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 27, stk. 1. Nævnet bemærkede, at der i hjemmelsgrundlaget ikke er mulighed for at inddrage proportionalitetsbetragtninger, hvorfor de gebyrbelagte kontrolbesøg ikke kunne bortfalde.

Lignende afgørelser