Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende skiltning om allergener

Dato

27. september 2023

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Stadfæstelse af indskærpelse i sag om manglende skiltning med oplysning om allergene

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag vedrørende en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen om manglende skiltning med oplysninger om allergene ingredienser. Sagen er afgjort i henhold til Bekendtgørelse om mærkning m.v. af fødevarer § 13, stk. 3, jf. Fødevareloven § 58 a, stk. 1.

Baggrund for indskærpelsen

Ved et kontrolbesøg den 12. juli 2023 konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden på forespørgsel kunne redegøre for allergene ingredienser, men der var ikke opsat et skilt til forbrugerne om, at yderligere information om allergene ingredienser kunne fås ved forespørgsel. Det blev også bemærket, at der ikke var skriftlig oplysning om allergener på virksomhedens hjemmeside med takeaway. Virksomheden var tidligere blevet vejledt om dette forhold.

Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at hvis allergener ikke angives skriftligt på fødevaren, menukortet eller lignende, skal der som minimum være oplysning på f.eks. et skilt om, at yderligere information kan fås ved forespørgsel. Indskærpelsen medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg.

Virksomhedens klage

Virksomheden påklagede indskærpelsen den 21. juli 2023 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager var uenig i, at der ikke var skiltet korrekt, og anførte, at skiltningen hang i vinduet til højre for indgangsdøren til restauranten, hvilket også var tilfældet på kontroltidspunktet. Klager vedlagde et foto som dokumentation og anmodede om en hurtig afklaring for at få opdateret sin smiley.

Fødevarestyrelsens bemærkninger

Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 15. august 2023. Styrelsen fastholdt, at indskærpelsen var givet i medfør af Bekendtgørelse om mærkning m.v. af fødevarer § 13, stk. 3. Fødevarestyrelsen bemærkede, at et kontrolbesøg er et øjebliksbillede, og selvom fotoet var taget i betragtning, havde det ikke påvirket sagens udfald. Den tilsynsførende havde sammen med to af klagers medarbejdere forgæves ledt efter skiltet under kontrolbesøget. Styrelsen henviste til mærkningsvejledningens afsnit 18.3.3, som angiver, at skiltning skal være synligt placeret, f.eks. ved siden af smileyrapporten. Styrelsen vurderede, at skiltningen ikke opfyldte betingelserne, da den ikke var korrekt placeret og læsbar for forbrugerne. Fødevarestyrelsen påpegede desuden, at klagen ikke vedrørte den manglende skiltning på hjemmesiden, hvilket også var et krav, og at indskærpelsen var en nødvendig foranstaltning for at sikre lovgivningens overholdelse, især da virksomheden var vejledt tidligere.

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at klager ikke havde overholdt Bekendtgørelse om mærkning m.v. af fødevarer § 13, stk. 3.

Nævnets vurdering

Nævnet lagde til grund, at virksomheden på sin hjemmeside med takeaway hverken havde oplyst om muligheden for at få information om allergene ingredienser ved forespørgsel eller på anden måde havde oplyst om allergener. Det blev også lagt til grund, at information om allergene ingredienser ikke fremgik på fødevaren, menukortet eller lignende i restauranten.

Selvom nævnet var opmærksomt på klagers oplysning om et skilt ved indgangsdøren og den fremsendte fotodokumentation, fandt nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens observation. Dette skyldtes, at den tilsynsførende sammen med to af klagers medarbejdere forgæves havde ledt efter skiltet under kontrolbesøget. Nævnet vurderede derfor, at virksomheden ikke havde overholdt kravet i Bekendtgørelse om mærkning m.v. af fødevarer § 13, stk. 3 om, at skilte med oplysning om, at information om allergene ingredienser kan fås ved forespørgsel, når allergener ikke er angivet skriftligt på fødevaren, menukort eller lignende.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 12. juli 2023. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser