Manglende hjemmel førte til ophævelse af afslag på tilskud til økologisk bedrift
Dato
20. november 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Projektstøtte
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om afslag på anmodning om udbetaling, afslag på overdragelse
Lovreferencer
En landbruger fik i juli 2020 tilsagn om tilskud til investeringer på sin økologiske bedrift. Projektperioden blev efterfølgende forlænget til juni 2021. I september 2021 anmodede landbrugeren om udbetaling af tilskuddet, men oplevede en IT-fejl hos Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø. Den 1. oktober 2021 omstrukturerede landbrugeren sin virksomhed fra en enkeltmandsvirksomhed til et A/S, hvorved den økologiske autorisation blev overført til det nye selskab. I december 2021 ansøgte landbrugeren om at overdrage tilsagnet til A/S'et.
Styrelsens afgørelse
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø meddelte i november 2022 afslag på både udbetaling og overdragelse af tilsagnet, som samtidig bortfaldt. Begrundelsen var, at enkeltmandsvirksomheden, som var den oprindelige tilsagnshaver, ikke længere opfyldte kravet om at have en gyldig økologiautorisation efter den 1. oktober 2021. Styrelsen henviste til, at en aktiv økologiautorisation er en grundlæggende betingelse for at bevare tilsagnet.
Klagens hovedpunkter
Landbrugeren klagede over afgørelsen med følgende hovedargumenter:
- Den lange sagsbehandlingstid og en IT-fejl hos styrelsen var årsag til problemerne.
- Afslaget på overdragelse var en praksisændring.
- Det er umuligt at opretholde økologiautorisation for både den afgivende og modtagende virksomhed under en omstrukturering.
- Alle krav har været opfyldt i de syv år, sagen har varet, og projektet er gennemført.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling. Nævnet fandt, at styrelsen ikke havde den nødvendige hjemmel til at lade tilsagnet bortfalde.
Nævnets juridiske vurdering
Nævnet fastslog, at styrelsens afgørelse var baseret på Bekendtgørelse om tilskud til investeringer på økologiske bedrifter § 18, nr. 5, som forudsætter, at tilsagnshaver opfylder støttekriterierne i opretholdelsesperioden. Opretholdelsesperioden starter imidlertid først efter slutudbetaling af tilskuddet, jf. bekendtgørelsens § 10, nr. 8. Da der ikke var sket nogen udbetaling, var opretholdelsesperioden ikke påbegyndt, og bestemmelsen kunne derfor ikke anvendes.
Kravet om økologiautorisation i Bekendtgørelse om tilskud til investeringer på økologiske bedrifter § 2, stk. 1 skulle være opfyldt på tidspunktet for tildeling af tilsagnet, hvilket var tilfældet.
Bemærkninger til styrelsens nye behandling
Miljø- og Fødevareklagenævnet påpegede, at styrelsen ved den fornyede behandling af sagen burde anse den oprindelige anmodning om udbetaling fra 29. september 2021 som den gældende dato. På dette tidspunkt opfyldte landbrugerens enkeltmandsvirksomhed stadig kravet om økologiautorisation. Hvis styrelsen fastholder et bortfald af tilsagnet, skal der redegøres for den præcise hjemmel, der gælder i perioden mellem anmodning om udbetaling og opretholdelsesperiodens start.
Lignende afgørelser