Afvisning af klage på grund af overskredet klagefrist som følge af forkert e-mailadresse
Dato
28. november 2023
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Vedvarende energi
Højdepunkt
Energiklagenævnets afgørelse i sag om klagefrist vedrørende klage over Energistyrelsens
En borger klagede den 8. august 2023 til Energiklagenævnet over en afgørelse fra Energistyrelsen dateret 10. juli 2023. Afgørelsen vedrørte opkrævning af støtte til vedvarende energianlæg. Sagen for Energiklagenævnet omhandlede primært, hvorvidt klagen kunne realitetsbehandles, da den var indgivet efter udløbet af klagefristen på fire uger.
Klagers forklaring
Klageren anførte, at klagen var indgivet rettidigt den 7. august 2023, men at afsendelsen mislykkedes på grund af en serverfejl hos myndigheden. Klageren fremsendte billeddokumentation for sit afsendelsesforsøg. Energiklagenævnet anmodede efterfølgende klageren om at genfremsende dokumentationen, men modtog intet svar på disse henvendelser.
Energiklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen, da den var modtaget efter klagefristens udløb.
Overskridelse af klagefrist
Ifølge Lov om fremme af vedvarende energi § 66, stk. 3 er klagefristen fire uger fra meddelelsen af en afgørelse. Energistyrelsens afgørelse blev meddelt den 10. juli 2023, hvorfor fristen udløb den 7. august 2023. Klagen blev modtaget i Energiklagenævnet den 8. august 2023 og var dermed for sent indgivet.
Nævnets vurdering
Energiklagenævnet fandt ikke grundlag for at se bort fra fristoverskridelsen (oprejsningsbevilling). Nævnet lagde vægt på, at klageren ikke havde påvist særlige undskyldende omstændigheder. Gennemgang af klagerens fremsendte dokumentation viste, at klagen var sendt til en forkert e-mailadresse, nemlig "ekn@nævneneshus.dk" i stedet for den korrekte adresse "", som var angivet i klagevejledningen. Fejlen lå således hos klageren og ikke hos myndigheden. Afgørelsen om at afvise klagen blev truffet i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi § 66, stk. 1.
Lignende afgørelser