Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til telemast i Norddjurs Kommune
Dato
20. december 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Norddjurs Kommunes landzonetilladelse til opførelse af en
Norddjurs Kommune meddelte den 1. juni 2023 landzonetilladelse til opførelse af en 48 meter høj telemast på en ejendom i Auning. Afgørelsen blev efterfølgende påklaget af en beboer i området. Planklagenævnet har i denne sag behandlet spørgsmålene om, hvorvidt forholdet er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, og om der kan gives landzonetilladelse til forholdet i henhold til Planloven § 35, stk. 1.
Ejendommens og kommuneplanens forhold
Den pågældende ejendom er beliggende i landzone og er en del af en landbrugsejendom på 8,7 hektar. Telemasten skal placeres uden for områder, der er udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde, områder med geologiske bevaringsværdier, og hvor skovrejsning er uønsket, samt uden for en økologisk forbindelse, som alle er udpegninger i kommuneplan 2021 for Norddjurs Kommune. Ejendommen ligger desuden uden for kommuneplanens rammer.
Kommuneplanens retningslinjer for master foreskriver, at:
- Master skal udformes og placeres med størst mulig hensyntagen til brugernes behov og landskabets karakter.
- Eksisterende og nye master skal så vidt muligt kunne anvendes af flere operatører og til flere sendesystemer.
- Høje elektrisk ledende objekter, herunder master, nær jordkabelanlæg, bør ikke placeres nærmere end 50 meter fra respektafstanden til jordkabler uden beskyttelsesforanstaltninger mod spændingsstigning i jorden.
Telemasten skal placeres cirka 26 meter fra eksisterende bebyggelse på ejendommen, og ansøgeren har et dækningskrav for området.
Kommunens afgørelse
Norddjurs Kommune begrundede sin tilladelse med et behov for bedre mobildækning i området, hvilket den ansøgte telemast ville bidrage væsentligt til. Kommunen vurderede, at selvom masten ville virke dominerende i de nærmeste omgivelser, ville dens udformning som en luftig gittermast i stål og placering bag høje træer afhjælpe dette. Kommunen fandt, at opførelsen ikke forringede landskabsoplevelsen i en grad, der var til hinder for en landzonetilladelse, og at den ikke stred mod kommuneplanens retningslinjer. Tilladelsen blev givet med vilkår om, at masten skal udføres som beskrevet, placeres som ansøgt, være til rådighed for andre antenneformål og operatører, og nedtages senest et år efter endt brug.
Klagens indhold
Klageren protesterede mod opførelsen af telemasten med den begrundelse, at den ville ødelægge den naturlige udsigt i et særligt malerisk område med bølgende bakker og smuk natur. Spørgsmål om tab af ejendomsværdi blev også rejst, men dette er ikke et hensyn, Planklagenævnet har kompetence til at efterprøve direkte under landzonereglerne.
Planklagenævnet har kompetence til at behandle en kommunes afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, samt retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. En telemast, der kræver byggetilladelse, er ikke undtaget fra kravet om landzonetilladelse efter Planloven § 36, stk. 1, nr. 9 eller Planloven § 36, stk. 1, nr. 17.
Planklagenævnets vurdering af landzonetilladelsen
Nævnet anerkender, at der er et betydeligt samfundsmæssigt behov for telemasten i området, da ansøgeren har et dækningskrav. Dette hensyn vægter højt i afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1. Nævnet konstaterede, at der ikke findes andre høje konstruktioner i området, hvor masten kunne placeres, eller hvor antennepaneler kunne opsættes for at opnå den ønskede dækning.
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Norddjurs Kommunes vurdering. Nævnet lagde vægt på, at masten er placeret i tilknytning til eksisterende bebyggelse på ejendommen, hvilket betyder, at den ikke vil blive opfattet som fritstående i det åbne land. Selvom masten vil være synlig for nærliggende ejendomme, vurderede nævnet, at opførelsen ikke vil medføre nabogener i et omfang, der kan ændre vurderingen. Planlægningsmæssige og landskabelige hensyn taler ikke afgørende imod en tilladelse på den ansøgte placering.
Afsluttende afgørelse
Planklagenævnet stadfæster Norddjurs Kommunes afgørelse af 1. juni 2023 om landzonetilladelse til opførelse af en 48 meter høj telemast. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 2.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser