Ophævelse af støttenedsættelse på grund af fejl i sanktionsudmåling og afvisning af klage over modregning
Dato
16. august 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Krydsoverensstemmelse
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om støttenedsættelse efter reglerne om krydsoverensstemmelse
Lovreferencer
Sagen omhandler Landbrugsstyrelsens afgørelse af 2. juli 2019 om at nedsætte en landbrugers støtte for årene 2007 og 2008 med henholdsvis 20 % og 60 %. Nedsættelsen skyldtes overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav om gødningsregnskab (krav 1.19) i planperioderne 2006/2007 og 2007/2008, som styrelsen vurderede som forsætlige.
Denne afgørelse erstattede en tidligere afgørelse fra 2013, hvor sanktionen var blevet pålagt støtten for 2011. Miljø- og Fødevareklagenævnet havde i 2018 ophævet og hjemvist den oprindelige sag med henvisning til en EU-dom, der fastslog, at sanktioner skal pålægges støtten for det år, hvor overtrædelsen fandt sted.
Klagerens anbringender
Landbrugeren klagede over den nye afgørelse og anførte flere punkter:
- Overtrædelserne var ikke forsætlige.
- Der var indtrådt forældelse for både forfølgelse af overtrædelsen og inddrivelse af sanktionen.
- Sanktionen på 60 % for 2008 var en ulovlig gentagelsesvirkning, da der ikke var givet forudgående underretning.
- Afgørelsen var i strid med principper om forudsigelighed, retssikkerhed og proportionalitet.
- Landbrugsstyrelsen havde uretmæssigt modregnet sanktionsbeløbet i et tilgodehavende, som klageren havde hos styrelsen.
Sagens forløb om modregning
Sagen tog en drejning, da Miljø- og Fødevareklagenævnet først traf en afgørelse den 11. oktober 2022, hvor nævnet også ophævede Landbrugsstyrelsens meddelelse om modregning, idet nævnet anså den for at være en forvaltningsretlig afgørelse. Landbrugsstyrelsen anmodede efterfølgende om genoptagelse af denne del af sagen med den begrundelse, at en beslutning om modregning ikke er en forvaltningsretlig afgørelse. Nævnet valgte at genoptage sagen, hvilket førte til den nuværende afgørelse.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver og hjemviser Landbrugsstyrelsens afgørelse af 2. juli 2019 om støttenedsættelse. Samtidig fastslår nævnet, at det ikke har kompetence til at behandle klagen over Landbrugsstyrelsens beslutning om modregning.
Nævnets kompetence vedrørende modregning
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrer sin tidligere vurdering og finder, at Landbrugsstyrelsens meddelelse af 22. juli 2019 om modregning ikke er en forvaltningsretlig afgørelse. Beslutningen om at inddrive et fastlagt krav ved modregning betragtes som faktisk forvaltningsvirksomhed, der hovedsageligt bygger på privatretlige regler. Da nævnets kompetence ifølge Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1 er begrænset til at behandle klager over forvaltningsretlige afgørelser, afvises denne del af klagen.
Ugyldig forhøjelse af støttenedsættelse for 2008
Nævnet finder, at Landbrugsstyrelsens afgørelse lider af en væsentlig retlig mangel og derfor er ugyldig. Landbrugsstyrelsen forhøjede sanktionen for 2008 fra den normale sats på 20 % for en forsætlig overtrædelse til 60 %, med henvisning til at klageren havde begået forsætlige overtrædelser i både 2007 og 2008.
Nævnet fastslår, at der ikke er hjemmel til at lade det forhold, at en overtrædelse er forsætlig, indgå som et skærpende moment ved udmålingen af sanktionen ud over de 20 %. Ifølge Kommissionens forordning (EF) nr. 796/2004 kan en forhøjelse kun baseres på en vurdering af overtrædelsens alvor, omfang, varighed eller gentagelse. Da der ikke var tale om en gentagelse i juridisk forstand, og da forsæt ikke er et selvstændigt kriterium for forhøjelse, var der ikke grundlag for at fravige de 20 % på den anførte baggrund.
Vejledning til Landbrugsstyrelsens fornyede behandling
Ved den fornyede behandling af sagen skal Landbrugsstyrelsen:
- Give en uddybende begrundelse for, hvorfor overtrædelserne anses for forsætlige.
- Hvis sanktionen for 2008 fastholdes på over 20 %, skal dette begrundes udførligt ud fra kriterierne alvor, omfang og varighed.
- Forholde sig til, om den samlede sanktion for 2007 og 2008 udgør en skærpelse i forhold til den oprindelige afgørelse fra 2013.
- Præcisere, hvilke specifikke bestemmelser under krydsoverensstemmelseskrav 1.19 der er overtrådt.
Lignende afgørelser